Selv om vi bor i Norge har ikke alle ferdighetene til å kjøre på glatt føre, skal vi tro Preben Utzig, kjørelærer for Lappen trafikkskole.
– Vi burde vært bedre. Det er kun en gang vi er på en glattkjøringsbane i løpet av livet, Folk burde ta ansvar og gjøre dette senere, sier han.
Her får du de sju viktigste tingene å huske på dette vinterhalvåret.
- Les også:
1. Er det glatt?
Det første du bør se etter er rim på sideterrenget. Oppe på bruer og langs vann blir det fort glatt.
– Skal du finne ut om det er glatt må du teste ofte. Dette gjør ved å bremse opp og sjekke hvor mye friksjon du har under dekkene.
2. Sjekk dekkene dine
Bli kjent med dekkene dine. Når ble de kjøpt, hvordan er mønsteret og er det bra nok dybde?
– Veldig få vet hvilke dekk de har, og hvordan mønsteret er.
3. Hold riktig fart
Jo større fart du holder, desto mindre friksjon får du på underlaget.
– Dette er det viktigste punktet. Du kan spare mange flere meter enn du tror, på bare litt mindre fart.
4. Bremser du på riktig måte?
De fleste bilene som kjører på norske veier har nå ABS-bremser. Har du dette skal du ikke bremse med kløtsjen.
– Veldig mange trykker inn kløtsjen når de skal bremse. Når du kløtsjer retter balansen i bilen seg mer ut og det gjør bremsingen mindre effektiv, sier Utsig.
- Les også:
5. Ikke styr for mye
Hvis du får sleng på bilen kan det være lett å få panikk og overstyre mot den andre siden. Hold deg rolig og styr bilen så vanlig du klarer.
– Styrer du for mye vil bilen bare fortsette rett frem på det glatteste føret. Da kan liv gå tapt.
6. Gjør deg kjent med bilen din
Når du setter deg i bilen må du ha en god sittestilling. Rett opp stolryggen, sørg for at du har godt tak i rattet og at du har litt knekk i albuene.
– Tenk på vekten til bilen, den forandrer seg med passasjerer og bagasje. Om bilen har forhjuls-, bakhjuls- eller firehjulstrekk må du også vite, sier Utsig.
7. Ikke kjør i sporene til alle andre
Det er lett å gå i den fellen at man følger i samme sporene som bilene foran. I disse sporene kan det være ekstra glatt.
– Spesielt inn mot rundkjøringer og kryss er det ekstra glatt i disse sporene. Grunnen til dette er at mange har bremset opp på slike steder.