NRK Meny
Normal

Sensor: – Øv deg på slikt føre

SKIEN (NRK): Enkelte møter opp til førerprøven hos Statens vegvesen uten å ha kjørt på slaps, is og snø.

Vann i veibanen

Saltede veier gir vann i kjørebanen, samt is og snø på kantene.

Foto: Ken Willy Wilhelmsen / NRK

Mia Momrak fra Skien sitter i bilen med sensor Tom-Edvin Sofienberg fra Statens vegvesen. På radioen har Statens vegvesen meldt at det kan være glatt på veiene.

Momrak har forberedt seg på at føret kan være utfordrende. Dagen før, samme dag som hun fylte 18 år, var hun ute for å øve på å kjøre i slaps, is og snø.

Det hadde vært bedre å kjøre på sommerføre. Du må ta mye mer hensyn nå, sier hun.

Mia Momrak og Tom-Edvin Sofienberg fra Statens vegvesen

Mia Momrak med sensor Tom-Edvin Sofienberg i passasjersetet.

Foto: Ken Willy Wilhelmsen / NRK

– Flere bør øve

Skolebil

Snø, slaps, is og vanndammer i veien kan gi utfordringer for den som skal ha oppkjøring.

Foto: Ken Willy Wilhelmsen / NRK

Inspektør Tom-Edvin Sofienberg mener mange ungdommer som skal kjøre opp har trent for lite på krevende føre.

– De har ikke utnyttet tiden til å øvelseskjøre fra de var 16 år og fram til fylte 18. Da kan man risikere at de setter seg bak rattet under en førerprøve, og så er det første gang de kjører på sånt føre.

Han oppfordrer flere til å bruke vinteren til å øve på å kjøre på is, slaps og snø. Skulle bilen skli litt, så kan det være en nyttig erfaring for en ung sjåfør.

– Foreldre kvier seg

Styreleder i ATL (Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund), Per Ove Sercan Husevik, tror flere foreldre er urolige for å øvelseskjøre når føret er skummelt.

Per Ove Sercan Husevik

Per Ove Sercan Husevik i ATL, Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund

Foto: Privat

– Vår erfaring er at noen har dedikerte foreldre som mener dette er nyttig og som våger dette. Andre kvier seg og ungdommene får ikke lov til å øvelseskjøre. De venter til det blir bedre forhold.

Husevik sier overgangsføret mellom snø og mildvær er det farligste. Da blir det ofte slaps utenfor sporene i veibanen. Hvis bilen har for høy fart og havner i slaps, fører det til farlige situasjoner og ulykker.

Han mener det bare er elever som har et godt grunnlag etter mye øvelseskjøring, som bør trene på slikt føre.

Kan avlyse ved ekstremvær

Vann i veien

Saltede veier, mildvær og regn fører til vanndammer i veiene.

Foto: Ken Willy Wilhelmsen / NRK

Det har hendt at Statens vegvesen har avlyst oppkjøringstimer på grunn av ekstremt dårlig vær. Det skjedde blant annet etter det kraftige snøfallet i Telemark i starten av januar.

– Da får vi ikke målt hvor god kandidaten er, for eksempel når det gjelder å tilpasse farten, sier Sofienberg.

Det er faste ruter som brukes under oppkjøring, og sensor har liten mulighet til å endre rutene av hensyn til forholdene.

– Vi må forholde oss til det kandidaten gjør. Og førerkortene skal gjelde for alle typer vær, sier Tom-Edvin Sofienberg som kunne gratulere Mia Momrak med bestått førerprøve etter en time på vinterføret.

Tom-Edvin Sofienberg gratulerer Mia Momrak med bestått førerprøve.

Tom-Edvin Sofienberg gratulerer Mia Momrak med bestått førerprøve.

Foto: Ken Willy Wilhelmsen / NRK