Hopp til innhold

– Det har vært helt vilt!

Første juli ble hestekraft-avgiften på motorer til fritidsbåter fjernet, og det har ført til at folk stormer til båtforhandlerne.

Morten bjørnstad

Daglig leder på NordMarin har en hektisk uke i vente etter at hk-avgiften offisielt ble fjernet. – Særlig salget av vannscooter har gått til værs, forteller Morten Bjørnstad. Hittil i år har NordMarin solgt 5 scootere. Tidligere har de ikke solgt en eneste en.

Foto: Susanne Flølo / NRK

– Det har vært helt vilt. Folk begynte å bestille i mai og salget har gått opp som bare det. Det er veldig positivt for markedet og bransjen vår, sier Morten Bjørnstad.

Han er daglig leder på NordMarin i Skien. Siden hestekraft-avgiften ble offisielt fjernet i går, har de allerede sjøsatt over 25 båter. Vannskuterne har også forsvunnet ut av utstillingslokalene i unormal fart.

– Dette er ikke normalt i det hele tatt. Fire båter til skal leveres i dag, blant annet. Så det er nok å finne på, sier en fornøyd daglig leder.

– Tror du dette blir en varig trend?

– Jeg håper i hvert fall det, det har jo vært trange tider i mange år nå. Jeg regner med at folk vil remotorisere og bytte ut det gamle istedenfor å reparerer på den. En 150 hester er jo 30.000 billigere nå, tross alt, sier Bjørnstad.

Han kan for øyeblikket ikke se noen negative konsekvenser annet enn når det kommer til ekstra papirarbeid.

Les også:

Nei, det er i tilfelle bare negativt for de stakkarene som har kjøpt tidligere, og derfor har tapt en del penger på grunn av det. Og så blir det en del ekstra papirarbeid, men det er uansett positivt for oss, sier Bjørnstad.

"Båtkirkegårder"

Thor Jarl

Thor Jarl fra Herre er båteier, men har ikke tenkt til å falle for fristelsen og kjøpe seg ny motor med det første.

Foto: Susanne Flølo / NRK

Hos NordMarin ringer telefonen til Bjørnstad konstant, og flere kunder er innom i løpet av kort tid. En av dem er Thor Jarl fra Herre i Bamble, han har ikke falt for fristelsen og kjøpt seg ny båt.

– Jeg kjøpte en 8-hester i fjor, så jeg ville nok uansett ikke hatt noen glede av den endringen her. Jeg har ikke behov for flere hestekrefter, og det synes jeg ikke ungdommene har heller, sier han.

– Hvorfor ikke det?

– Nei, ganske enkelt fordi de fra før har problemer med å holde farta. Jeg er i grunnen litt skeptisk til hele endringen. Det blir jo kjøpt flere nye båter med nye motorer og jeg er redd det ender opp med store båtkirkegårder fulle av gammel glassfiber rundt forbi. Om det blir sånn helt sikkert, det er ikke godt å si. Det ser vi om noen år, avslutter Jarl.

– Feil tidspunkt

Terje Kiil, daglig leder hos båtmarinaen Kiil Sandtangen AS i Sannidal, har også opplevd større pågang de siste dagene, men er ikke like utelukkende positiv som Bjørnstad.

– Det har vært syv uker uten bevegelse, og det tror jeg ikke vi rekker å ta igjen, Det er sikkert en del som har parkert tanken om å skaffe seg ny båt i år i det hele tatt. I utgangspunktet er jo vi i bransjen stort sett fornøyde med at hk-avgiften forsvinner. Så det store bildet er positivt, men etter vår mening kommer det på feil tidspunkt.

– Det har vi merket, ja. De siste par ukene har vi mottatt bestillinger på båter vi har på lager, fordi det er billigere å kjøpe nå. Det vi leverer av båter, det er ifra 15 til 30 tusen ned i pris på grunn av at hk-avgiften er vekk, forteller Kiil.

– Hvordan har det påvirket salget til nå?

– Det som skjer er at folk venter. Etter at Siv Jensen snakket om dette 13. mai ble det fullstendig stans i salget. Og det gjaldt også påhengere, som det jo ikke engang er HK-avgift på, forklarer Kiil.

Les også:

Nasjonal tendens


– Så vidt jeg vet har det vært reaksjonen i hele landet. Alle har ventet på hva som ville skje første juli, og det var i går, så da var det en del som skjønte at de må handle nå hvis de skal ha båt i sommer, sier Kiil videre.

Uansett later det til å være bred enighet om hvem som kommer aller best ut.

– Forbrukeren vil helt klart få billigere båt, og på sikt vil det få stor betydning. Særlig stor betydning har det jo for båter med større motorer, sier Kiil.

Kiil Sandtangen driver mest med vinteropplag, service og reparasjoner, og får med seg Anders Hegna fra Hegnas Marina på Valle når han hevder at færre vil velge å reparere sin gamle motor og heller kjøpe ny.

– Det blir jo sikkert fler nye motorer og mindre reparasjoner. Folk kommer inn for vurdering av motoren. Lønner det seg? hvor mye vil det koste? Spør de. Eventuelt bestemmer de seg for å kjøpe ny isteden, sier Anders Hegna.

Nytt marked


Hegnas Marina på Valle er en av dem som også i størst grad satser på reparasjon, og ikke nysalg. Enn så lenge har de mer enn nok å gjøre, men går en usikker fremtid i møte. Likevel er Anders Hegna positiv, og tror kun det kreves litt nytenkning for å holde tritt med endringene i markedet.

– Motorene i dag har blitt så avanserte, og for å beholde garantien så kreves det at motoren er på service. Tidligere forlangte ikke fabrikken bevis på at det var gjort en service på motoren, men nå skal det foreligge dokumentasjon. Vi gjør for eksempel en servicejobb på en motor som er mindre enn seks år gammel som produksjonsfabrikkene registrerer, så der har det jo blitt et nytt marked.

Anders på Hegna Marina tror ikke at salget av nye motorer vil øke noe særlig.

– Litt har vi jo merket, men ikke så veldig mye. Vi ser jo det nede på båtslepet at det er blitt satt ut nye båter allerede i går og i dag. Endringen har jo vært kjent en stund, så det har vært planlagt at folk venter med å kjøpe båter til denne uken.

Han tror dette bare vil være en oppgang en liten stund.

– Jeg tror det vil jevne seg ut ganske raskt, avslutter han.