Hopp til innhold

Sola på Rjukan er allerede en turistmagnet

Det høres kanskje litt rart ut at det var sollys som måtte til for at verdens øyne rettet seg mot Rjukan. Drøye to uker etter åpningen av solspeilet merkes turistøkningen allerede.

Sol på Rjukan

Folk fra fjern og nær reiser ens ærend til Rjukan for å se på solspeilet.

Foto: Anne Lognvik / NRK

I slutten av oktober blei en hundre år gammel ide realisert på Rjukan i Telemark. Solspeilet, som skal sende solstråler ned i den solløse byen vinterstid, ble åpnet med brask og bram.

Karin Rø

Karin Rø er en fornøyd turistsjef om dagen.

Foto: Anne Lognvik / NRK

Så spektakulært synes man det var, at presse fra hele verden reiste for å se på det omfattende prosjektet. Men mange spurte seg nok hva som kom til å skje når festen var over, og hverdagen igjen var en realitet.

Faktisk er det slik at folk nå strømmer til torget.

– Vi er kjempeglade, for denne suksessen bare fortsetter. Vi tror fortsatt at Rjukan er litt ukjent for nordmenn, men vi er nær Oslo, og det er lett å komme seg hit, sier turistsjef Karin Rø.

Les også:

Mange fra Oslo

Når NRK er på Rjukan i helga er det besøk fra fjern og nær. Mange har tatt turen fra hovedstaden.

– Det er nesten som man må ha solbriller. Vi kommer fra Oslo kun for å se på solspeilet, sier Kari Gulbrandsen.

– Det er gøy, og akkurat sånn det skal være. Endelig er det sol på Rjukan, sier Alf Olav Bjørtuft.

Se hele TV-reportasjen fra Rjukan:

Solspeilet er allerede en turistmagnet

Solspeilet er allerede en turistmagnet

Over all forventning

Tracy Murphy

Kafeeier Tracy Murphy sier effekten av solspeilet har gått over all forventning.

Foto: Anne Lognvik / NRK

Gaustatoppen og fjellkjedene på hver side er grunnen til at Rjukan er uten sol halve året.

Kommunen har satt opp benker for dem som vil vente på et glimt av sola. Og mens de venter, går mange en tur rundt i butikker og kafeer. Kafeen «Nye Tider» lever virkelig opp til navnet. På denne korte tida har de hatt ti prosent økning på overnatting og omsetning i kafeen.

– Effekten av solspeilet har gått over all forventing. Vi trodde aldri det ville bli så populært, sier eier Tracy Murphy.