Hopp til innhold

Ølbåt snart på egen kjøl

SKIEN (NRK): «MS Dalen» ble bygd i 1871 for å frakte øl til tørste bønder i Telemark. Nå blir den restaurert nagle for nagle slik at den igjen kan seile for egen maskin.

MS Dalen er en lastebåt som har vært i bruk siden 1871. Nå blir den restaurert. Håpet er å få den klar i løpet av 2017.

Har du ruslet langs Hjellebrygga i Skien, kan du ikke unngått å ha sett «MS Dalen». Den gamle lasteskuta var en av sliterne på Telemarkskanalen og har ligget her siden 2006. Utvendig er det ikke så lett å se at den restaureres. Men i maskinrommet har det skjedd en del.

Vi holder på å shine opp motoren og male maskinrommet så det skal se skikkelig ut her nede, sier Arnold Nomme.

MS Dalen

«MS Dalen» i Vrangfoss. Dato for bildet er ukjent.

Foto: Foto utlånt av Arnold Nomme

Han er en av fire som restaurerer «MS Dalen» på dugnad. Motoren det er snakk om er en Scania dieselmotor fra 1953. Å få start på den var en stor utfordring, forteller Tore Masteflet.

– Ja, det hadde ikke vært liv i den på 18 år. Det vi gjorde var å kjøre opp oljetrykket, sjekket alt som var og pumpe opp diesel. Da starta den med en gang!

Hvordan var det?

– Vi skjønte ingenting og sto bare og kikka på hverandre. Også så pent den gikk, sier Masteflet og ler en fornøyd latter.

Tore Masteflet Johnny Hansen Arnold Nomme

Hver tirsdag møtes de på «MS Dalen» og jobber dugnad. Fv. Tore Masteflet, Johnny Hansen og Arnold Nomme.

Foto: Roald Marker / NRK

Snart ferdig innvendig

Det er utrolig at en motor som ikke har gått på 18 år starter, særlig siden «MS Dalen» i flere år lå under vann i Flåvatn. Motoren går altså som ei klokke. Nå gjenstår det å male maskinrommet. Johnny Hansen er i gang, bak rør, mellom sprekker og oppunder tak. En plundrete jobb når redskapen er en radiatorkost.

Arnold skulle kjøpt en sprayboks isteden, humrer matros Hansen.

– Er det riktig måte å gjøre det på?

Matros Johnny Hansen

Johny Hansen i gang med å male maskinrommet. På sommeren er han matros på MS Victoria. 81-åringen er kanskje verdens eldste matros.

Foto: Roald Marker / NRK

Det er den eneste måten å gjøre det på, slår han fast.

Les også:

Neste store prosjekt er å sjekke skroget for rust, men det blir kostbart. I tillegg skal skuta sandblåses og males. «MS Dalen» er karakterisert som veteranskip, så de har håp om å få penger fra Riksantikvaren.

– Vi har søkt om 714 000, så vi er spent på om vi får en slik sum.

Hva gjenstår da?

– Da er det alt over dekk, men det er arbeid vi selv kan gjøre, forteller Nomme.

Håper på mer penger

En rask rundtur på «MS Dalen» viser at det er mange timers dugnadsarbeid som gjenstår. Det som mest trenger en oppussing er styrehuset. Taket lekker, dør og karm må skiftes og det er et omfattende malingsarbeid som må til på hele overbygget.

Arnold Nomme Tore Masteflet

Kaffepause og diskusjon om restaureringsarbeidet. F.v. Arnold Nomme og Tore Masteflet.

Foto: Roald Marker / NRK

Til det trenger de mer penger, selv om alt arbeidet skal gjøres på dugnad. Nomme ser likevel ikke svart på oppgaven. 30. november fikk de en god nyhet.

Da ble vi godkjent som en forening. Det vil si at det er mye lettere å søke stiftelser og legater om penger til oppussingen. Dessuten kan vi nå verve støttemedlemmer som bidrar med penger.

Går alt etter planen kan første prøvetur for egen maskin gå sommeren 2016.

MS DAlen

«MS Dalen» ligger fortøyd i fornemt selskap. Både Henrik Ibsen og Victoria ligger ved Hjellebrygga i Skien.

Foto: Roald Marker / NRK