Hopp til innhold

Reagerer på billedbruk

Reklamebyrå reagerer på at Blå Kors fremstår som en humanitær organisasjon foran årets tv-aksjon

TV-aksjonen 2008

Blå Kors bruker afrikanske barn for å selge aksjonen som har fokus på rusrelaterte problemer. Det reagerer reklamebyrået Edison på.

- Når jeg ser bildene sliter jeg med de assosiasjonene jeg får. Jeg tenker mer på generell U-hjelp enn på de problemene TV-aksjonen ønsker å fokusere på, sier Ulf Tore Windegaard i Edison reklamebyrå i Porsgrunn.

19 oktober er det TV-aksjon igjen, og nok en gang skal varene selges. At TV-aksjonen er en fin institusjon som viser solid norsk romslighet, er det ingen tvil om. Windegaard reagerer på billedbruken på reklamemateriell som har gått ut i forkant av aksjonen. Spesielt gjelder det en brosjyre der hovedfokuset er en mørkhudet ung jente som smiler til deg og appellerer om hjelp.

- Teksten er forsåvidt grei, det er billedbruken jeg reagerer på, sier Windegaard til NRK.

Forsvarer bildene

Blå Kors er ingen humanitær organisasjon, men jobber med rusrelaterte problemer. Jørn Klem hos Blå Kors i Skien forsvarer bildebruken av afrikanske barn på reklamemateriellet med at halvparten av de innsamlede midlene går til prosjekter i de baltiske land, Brasil, India og Afrika.

- Hvordan definerer du nødhjelp? Vi hjelper barn og unge som lever i en ekstrem nød. Når det gjelder billedbruken er det viktig for oss å fortelle at pengene ikke bare skal brukes i Norge, men også prosjekter i utlandet, sier han.

Windegaard mener Blå Kors med fordel kunne ryddet litt opp i fokuset.

- De kunne hatt et litt mer entydig budskap, og så kunne de vært litt mer kreative i innfallsvinkelen. Man kjemper jo om oppmerksomhet hele veien, og sånn sett er jeg usikker på om et bilde av et afrikansk barn klarer å skaffe den oppmerksomheten. Jeg tror nok vi hadde prøvd å finne en annen type kreativ innfallsvinkel på det, sier han.