NRK Meny
Normal

Non-stop-action i lufta i Fyresdal

FYRESDAL (NRK): De bråker og lukter som storebror – og har en marsjfart på mer enn 300 km i timen. Den eneste forskjellen er at flygeren ikke sitter cockpiten, men styrer flyet fra en fjernkontroll, trygt plassert på bakken.

Torsdag 2. juni kunne du for første gang i Norge følge flyentusiastene i Jets of Norway direkte. Hit kom også noen av verdens råeste jetflygere.

– Det nærmeste du kommer et ordentlig jetfly

De er en liten, men entusiastisk gjeng i flyklubben Jets of Norway. 40 medlemmer, som alle er bitt av den samme flybasillen. Noen har også flyging som yrke.

– Dette er en ideell hobby for yrkesflygere, fordi de er vant til å fly – og liker livet i lufta! Dermed skjønner de også mer av naturkreftene når de styrer flyet fra bakken.

Lederen i flyklubben, Trond Hammerstad, har gått alle gradene. Han begynte med små modellfly som guttunge. Gradvis har han økt i størrelse. Det ultimate er når han tar fram den store modellen av en Starfighter – 4,5 meter lang og med et vingespenn på nesten 2 meter.

Jeg kan ikke tenke meg en tøffere hobby.

Trond Hammerstad

– Dette er det nærmeste du kommer et ordentlig jetfly. Det er samme lyden, samme lukta, samme drivstoff – og det blir like varmt bak motorene når flyet tar av. 650 varmegrader ut av eksosen, sier Hammerstad.

– Jeg kan ikke tenke meg en tøffere hobby enn dette.

Fart og spenning

Det er femte gang jetflyklubben Jets of Norway inviterer til flystevne i Fyresdal i Telemark. I tre dager er det non-stop action på den lille flystripa i skogkanten. Det er ventet nærmere 70 entusiaster fra hele verden. De fleste kommer fra Norden og Tyskland.

– Da møtes vi, viser fram flyene, ruler i lufta – det er fart og spenning. Også utrolig sosialt da. Vi treffer flyinteresserte mennesker fra alle samfunnslag.

Her diskuteres tekniske løsninger og problemer. Nye modeller blir underkastet kritiske blikk. Stoltheten er vanskelig å skjule når et nytt fly blir rullet fram på stripa. Bortsett fra at menneskene som står rundt er for store i forhold til flyene, så kunne vi like gjerne stått utenfor en hangar med ordentlige fly.

Det er lettere å lande når du flyr i lufta.

Trond Hammerstad

Hammerstad er ikke i tvil om at dette er den ultimate hobbyen.

– Den største utfordringen med å fly jetfly fra bakken er å beregne landingen. Det er mye lettere å lande et fly når du sitter i cockpiten og styrer med instrumenter og øyekontakt. Her er vi avhengig av vær og vind – og egen erfaring.

Trond Hammerstad og modellfly

650 varmegrader kommer ut av eksosen på flyet når det tar av, forteller Hammerstad.

Foto: Kurt Inge Dale / NRK
  • Må koble ut strømmen

    Skagerak nett melder at 12 abonnenter var uten strøm i morges. Flere steder må linjenettet kobles ut for å fjerne is og snø. Selskapet er fremdeles i full beredskap og har tre helikoptre klar som går opp så snart været tillater det.

    strømnett med snø
    Foto: Bjørn Harry Schønhaug
  • Dirigering på Rv. 36

    Lastebilen som havnet i grøfta like ved Helgen, må lastes om før den kan taues bort. Vegtrafikksentralen har ikke fått noe klokkeslett for når dette skal skje, men sier veien blir stengt i ett løp og trafikken dirigert under omlastingen.

    Lastebil i grøfta Rv. 36 Nome
    Foto: Anne Lognvik / NRK
  • Krever fire uker varetekt

    En mann fra Grenland blir i dag fremstil for fire ukers varetektsfengsling i Nedre Telemark tingrett. Politiet krever også brev- og besøksforbud. Mannen er siktet for grovt brudd på narkotikaloven.

  • Stengt til fredag

    Bratsbergbanen blir tidligst åpnet fredag 26. januar, sier Harry Koslund i Bane Nor. Årsaken er flere tusen busker og trær som ligger over sporet og kjøreledningen.
    Banen har vært stengt siden snøfallet i forrige uke.

    Bratsbergbana
    Foto: BANE NOR