SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Forsvarsbygg krever at en lang rekke forutsetninger må på plass før det kan bli sett i gang en prøveordning med trafikk.
Banen i Gaustafjellet kan bli kommersiell.
Tinn kommune ønsker i første omgang å teste banen ved å ha prøvedrift en uke om sommeren og en uke om vinteren over to år.
Gaustabanen er 1050 meter lang og går inne i selve Gaustatoppen. Banen ble bygget for å frakte personell og utstyr til forsvarets installasjoner på fjelltoppen.
Kostbar drift
Det er Forsvarsdepartementet som til syvende og sist tar avgjørelsen, og Forsvarsbygg har i sin anbefaling en rekke vilkår som må oppfylles før prøvedrift kan starte. Blant annet vil drift av banen kreve nye vogner. Dagens vognmateriell vil ikke tilfredsstille morgendagens krav. Forsvarsbygg peker også på behovet for opplæring av personell pluss en rekke andre tiltak. Alt i alt tror man kostnadene ved driften er langt høyere enn hva som ligger i Tinn kommunes kalkyler.
Kommunen og Forsvaret skal ha et nytt møte om saken i slutten av januar.