– Jeg føler meg mer invalid med ikke å ha bil, enn å ha mista beinet. Jeg kommer meg ingen steder. Jeg er prisgitt dama og venner, det er kjipt å måtte spørre folk.
I den nye hverdagen med protese og jobb, og som alenefar for en sønn på 12 år, trenger Per-Åge Eriksen en ny og høyere bil.
Den økonomiske smellen han gikk på da han måtte amputere høyrebeinet under kneet, gjør at han ikke har råd til å fullfinansiere bil sjøl fordi han nå går på arbeidsavklaringspenger. Uten bil, kan han ikke jobbe.
– Det stopper helt opp. Jeg reiser til folk og tar bilder. All jobbinga mi er å reise til steder. Alt dreier seg om å komme seg ut.
Redd for å miste oppdrag
Per-Åge Eriksen har livnært seg som fotograf i 20 år. Men fordi han jobber frilans uten fast arbeidssted, og er selvstendig næringsdrivende, får han ikke støtte til bil av NAV.
I frykt for ikke å få flere oppdrag som fotograf, var han i gang igjen bare to og en halv måned etter amputasjonen. Med blødende stump og på krykker dro han inn til Oslo for å fotografere artisten Lene Marlin.
– Det mener jeg viser engasjement, at jeg genuint er interessert i jobben min. I tillegg er det en frykt for å miste neste telefon. Sier du nei mange nok ganger som frilanser, ringer de bare en annen.
Helst skulle han ha kjørt sjøl hver gang han må få tilpasset protesen i Oslo. I stedet betaler det offentlige opptil 7500 kroner i taxi tur – retur hver gang. På to år har det kosta drøyt 130 000 kroner.
NAV bør vise skjønn
Nestleder i Norges Handikapforbund, Torill Heggen Munch, sier de nye reglene som kom ved årsskiftet er mye strengere, men at NAV burde vise sunn fornuft.
– Hvis alt blir lagt til rette, klarer han seg med den jobben han har. NAV risikerer å få en «gavepakke» i fanget dersom han ikke kan jobbe lenger og må få uføretrygd og ha en stor bil i tillegg.
Per-Åge Eriksen har anket NAV-avslaget, men han vet ikke hva han gjør dersom de ikke snur.
– Da stopper alt opp, og da er NAV en av de største bidragsyterne til at jeg havner på trygd.
NAV ønsker ikke å uttale seg om enkeltsaken, da den er anket og skal behandles i NAV Klageinstans. Men i faktaboksen til høyre kan du lese hva seksjonssjefen for tiltaksseksjonen i Arbeids- og velferdsdirektoratet sier om støtte til bil generelt.