NRK Meny
Normal

Prost om koranvers: Ikke mer problematisk enn Prøysen

I årets julespill ved en skole i Skien siterer to engler vers fra Koranen. Det er helt greit, mener Skiens-prost.

Juleengel

ENGLER SITERER KORANEN: Skolen ønsker å få fram at Jesus både er Guds sønn i kristendommen og en profet i islam.

Foto: NRK

Det er ved Stigeråsen skole i Skien dette skjer under årets julespill.

Prost Gunnar Thelin, som er leder for 22 prester i Skien prosti, lar seg ikke provosere av koranbruken.

Gunnar Thelin

Prost Gunnar Thelin mener dette julespillet kan være identitetsskapende og opplysende.

– Dette er vel ikke verre enn å bruke Prøysen vel? sier han retorisk.

Han viser til at Koranen er et litterært verk, og at engelen i det første verset i julespillet har henta inspirasjon fra Det nye testamentet i Bibelen.

Han er likevel klar på at det ikke er heldig å blande religioner.

– Det er viktig å være tydelig på at dette kommer fra Koranen slik at det ikke forvirrer mer enn det opplyser. Jeg ville også brukt Gud i stedet for Allah.

Skaper reaksjoner

Stigeråsen skole har rundt 300 elever og 40 prosent har minoritetsbakgrunn.

– Vi har elever med ulik bakgrunn, og en stor andel er muslimer. Alle våre arrangementer handler om å skape en inkluderende praksis. Når vi eksempelvis lager et julespill, må det være for alle elevene våre, sier rektor Kim Aas til Telemarksavisa.

Saken ble først kommentert på det islamkritiske nettstedet document.no tirsdag kveld.

– Igjen ser vi at det ikke finnes noen grenser for å inkludere islam. Selv om muslimer ikke engang feirer jul, skal koranvers og Allah lures inn. Vi vil få en oppvoksende generasjon av barn som tror at Allah og Koranen har noe med jul å gjøre. Og dette er det våre læreinstitusjoner som fremmer, skriver document.no.

Bekrefter koranvers

Kommunalsjef for oppvekst i Skien kommune, Grete Gjelten, bekrefter overfor Faktisk.no at manuset Document.no har publisert er ekte.

Grete Gjelten

Kommunalsjef Grete Gjelten sier det skal synges julesanger og pyntes til jul på alle skolene i Skien.

Foto: Hilde Martine Lindgren / NRK

– Stigeråsen har flest minoritetsspråklige barn av skolene i Skien. Julespillet har en lang tradisjon, og i år valgte skolen å bruke to sitater fra Koranen i starten. Det er for å vise at historien også fortelles i Koranen, men med en litt annen vinkling.

Muslimsk jul

Englene siterer Koranen

I julespillet som nå øves inn har engel 1 og 2 replikker henta fra Koranen.

Faksimile julespill Stigeråsen skole
Foto: faksimile fra dokument.no

«Engel 1: O, Maria! Gud gir tre glade tidender om et Ord fra Ham: Hans navn vil være Jesus, Marias sønn, æret i denne verden og etterlivet og om dem som er nærmest Gud. (Fra Koranen 3:45) "

Og:

«Engel 2: Allah skaper hva Han vil. Hvis Han forordner en ting, sier Han bare til det: Vær. Og det er. (Koranen 3:47).

Barnas julestjerne

– Uproblematisk

– Ville det vært problematisk å framføre dette i kirken?

– I kirkelig sammenheng ville vi ikke framført sitatet fra Allah, men i prekenen kunne vi dratt inn at Koranen snakker om engelen og Maria, sier prost Gunnar Thelin.

Stigeråsen skole

For å inkludere alle elevene ved skolen har ledelsen ved Stigeråsen skole i Skien valgt å la 6. trinn lage et julespill for alle.

Foto: Anne Lognvik / NRK
  • Får hjelp til å fullføre

    Færre elever dropper ut fra videregående opplæring i Telemark. Blant annet fordi de får hjelp til å endre studieretning istedenfor å slutte, Tall fra oppfølgingstjenesten viser at 249 fikk hjelp, det er en nedgang på 53 fra november i fjor.

  • Nynorsk eller bokmål

    Når Telemark og Vestfold slås sammen, er spørsmålet hvilken målform det nye fylket skal velge. Telemark bruker nynorsk, Vestfold bokmål. Språkrådet mener det bør være nøytral målform.

  • Ran i Skien

    En mann ble slått ned på Langbryggene i Skien litt før halv fem i natt. Han fikk et kutt i hodet og er kjørt til sykehus. To menn ranet ham for en sekk og stakk fra stedet i en mørk stasjonsvogn. Politiet jakter nå på ransmennene

  • Brann i hus på Notodden

    Det brenner i et bolighus på Notodden. Fem personer er evakuert fra huset, og tas hånd om av ambulansepersonell og naboer, opplyser operasjonsleder Petter Ebbesberg. Røykdykkere gjennomsøker nå huset. Det skal ikke være fare for spredning.