Vil sikre videre drift på Geiteryggen

Private aktører møter i dag ordføreren i Skien, for å diskutere videre drift av Skien Lufthavn Geiteryggen.

Skien lufthavn, Geiteryggen

Private aktører vil overta flyplassen fra Skien kommune, og sikre videre kommersiell drift på Geiteryggen.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

– Vi vil gjerne overta Skien Lufthavn, og drive videre i privat regi, sier styreleder i Grenland flyklubb, Steinar Kaalstad.

I dag holdes en ekstraordinær generalforsamling, der et nytt styre skal settes sammen. Kaalstad sier det er flere aktører som er interessert i videre flyplassdrift på Geiteryggen.

Steinar Kaalstad

Styreleder i Grenland flyklubb, Steinar Kaalstad, ønsker å fortsatt drive kommersiell flyplass på Geiteryggen.

Foto: Ragnar Lurås / NRK

– Både Grenland flyklubb, Grenland fallskjermklubb, flere private flyeiere og andre private investorer er interessert i dette.

Fortsatt kommersiell drift

Kaalstad sier målet er å fortsatt drive kommersiell flyplassvirksomhet på Geiteryggen, og sier det er flere selskaper som er interessert i å overta rutene til Widerøe.

– Vi vet om flere selskaper som vil komme til Geiteryggen og fly videre. Flyplassen er en av de beste kortbaneflyplassene i landet, og det er veldig trist at det ikke skal fly rutefly her.

Det er fortsatt uklart om interessentene Kaalstad representerer får overta flyplassen, og han innrømmer at det blir krevende å drive lønnsomt.

– Det første halvåret må nok drives på sparebluss, men vi jobber med å få gjort om Samferdselsdepartementet sin avgjørelse om å kutte statsstøtten. For statsstøtte må vi ha for å drive i framtiden.

Jobber med andre planer

Om man ikke når målet med kommersiell drift på Geiteryggen, har Kaalstad andre planer, dersom bystyret i Skien lar grupperingen han representerer ta over flyplassen.

– Da vil vi etablere Grenland luftsportsenter. Da vil flyplassen drives på en annen konsesjon, som ikke vil tillate kommersiell drift, sier Kaalstad.

Han mener det er viktig for samfunnet at aktiviteten på Geiteryggen blir ivaretatt.

– Det er slik at Norsk luftambulanse og andre viktige institusjoner benytter seg av Geiteryggen for blant annet å fylle drivstoff. Hvis den muligheten blir borte, kan det ha store konsekvenser både for Sykehuset Telemark, og for folk som bor her i fylket, avslutter Kaalstad.