Hopp til innhold

Politiet får mange klager på elsykler

Politiet blir nedringt av sinte og forvirrede trafikanter som har møtt folk på elsykler langs veien eller på fortauet.

EL-sykkel

Thor Særvold sykler rundt på en elsykkel. Den likner på en moped og det forvirrer mange.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

– Vi får en god del klager på disse elsyklene, og spesielt de som ser ut som mopeder. Ofte brukes de på fortau og på gangfelt, og de kjører fortere enn det man burde i tettbygde strøk, sier leder for utrykningspolitiet i Vestfold og Telemark Andreas Rødø.

Mange trafikanter er også usikre på reglene knytta til disse, og blir forvirret når de ser mopedliknende sykler som varierer mellom gang- og sykkelsti og veibanen. Selv har UP-lederen aldri prøvd elsykkel, men tar utfordringen når han får den.

Andreas Rødø leder i UP i Vestfold og Telemark sykler på el-sykkel for første gang.

Uten hjelm

– Jeg har hjelm, men bruker den ikke, sier Malin Gåserud.

Hun kommer kjørende, eller syklende bortover i veibanen. Hun krysser veien og kjører senere over på gang- og sykkelstien. Elsykkelen til 15 åringen holder en fart på rundt 30 kilometer i timen.

Malin Gåserud på el-sykkel

Malin Gåserud sykler på elsykkel, men bruker ikke hjelm.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

– Det er en sykkel og skal følge reglene som gjelder for sykler. Det er ikke påbudt å bruke hjelm, men vi anbefaler selvsagt det, sier UP-leder Rødø.

Også Thor Særvold kommer syklende langs veien uten hjelm.

– Det er så fint vær i dag, så jeg sykler uten. Jeg har hjelm og burde ha den på, men det har jeg ikke akkurat nå, sier Særvold.

Les også:

Ulovlige endringer

– Jeg synes dette er et godt alternativ for folk, og hvis det brukes slik det skal så er det helt uproblematisk å bruke elsykkel, sier Andreas Rødø.

Men mange gjør endringer på sykkelen og det ikke lov.

– Vi ser at mange gjør tekniske endringer, slik at disse går fortere enn de skal. I tillegg så blir det da slik at man ikke trenger å sykle, og da blir det selvsagt ulovlig, sier UP-lederen.

Thor Særvold bruker oftest fortauet med sin elsykkel. Men det hender at han bruker veien.

– Det er lov å kjøre overalt hvor en sykkel kan brukes, så det er helt greit, sier Særvold.

Kan bøtelegges

– Det er også mange som sitter to på sykkelen og det er bare tillatt hvis den som sitter bakpå er under 10 år gammel. Vi kan i teorien gi bot til dem som bryter denne reglen, sier Rødø.

Foreløpig har ikke politiet oversikt over ulykker eller andre hendelser med slike sykler involvert.

– Det vi får mest klager på er folk som kjører fort på fortauet eller krysser på gangfelt. Det er lett å få høy fart på disse syklene. Man skal ikke hindre øvrig ferdsel på fortauet og det kan bli et problem hvis farten er veldig høy, sier Andreas Rødø.

Se hvordan folk bruker el-sykler.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark