NRK Meny
Normal

Pendlere rammes av to bomprosjekter

LUNDE/SKIEN (NRK): Torsdag forrige uke ble to bompengeprosjekter i Telemark vedtatt samtidig. Pendlere som kjører Lunde-Grenland, eller omvendt, blir rammet av begge to.

Bomring

EKSTRA UTGIFT: Pendlere mellom Grenland og Lunde blir berørt av to bomprosjekter i årene fremover.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

Bypakke Grenland ble enstemmig vedtatt i Stortinget torsdag. Samme kveld banket kommunestyret i Nome gjennom bompengefinansiering av Kaste-Stoadalen, som fører til at det blir satt opp bom mellom Lunde og Ulefoss.

Delte meninger

Flere pendlere NRK har snakket med er lite glad for å få flere tusen kroner i ekstrautgifter i året på grunn av bompenger, mens andre mener det er nødvendig med brukerfinansiering for å få nye veier.

En av dem som er positive er Else Laila Sæterdalen, som pendler fra Lunde til jobb i Skien, og tilbake igjen, hver eneste dag.

Else Laila Sæterdal

Else Laila Sæterdal synes det er greit at hun snart må betale bompenger for to forskjellige veiprosjekter for å komme seg på jobb.

Foto: Lorentz Berg / NRK

Tirsdag morgen ble NRK med henne på arbeidsveien, som i dag er gratis å kjøre på. Det kommer ikke til å vare lenge.

– Vi har ventet på bedre vei, så det kom ingen stygge gloser fra meg da disse prosjektene ble vedtatt, sier Sæterdalen.

– Men du må jo være med å betale på to veiprosjekter på vei til jobb i noen år fremover?

– Ja, det er jo synd det, men hvis politikerne legger til rette med bedre busstilbud, så blir det bra, sier hun.

Har ikke regnet på utgiftene

Sæterdal er fra Vestlandet, og sier hun er vant til å betale mye bompenger.

– Telemarkingene må også betale for å få ny, fin vei, slik de gjør i andre deler av landet, sier hun.

Vestlendingen innrømmer likevel at hun ikke gleder seg til å betale for veien hun kjører på.

– Ingen gleder seg til det, men det er nødvendig, sier hun.

Selv har hun foreløpig ikke regnet på hva det vil komme til å koste henne ekstra når bomstasjonene kommer.

– Dette er ikke til å unngå, så jeg ser ikke noen vits i å regne på dette for å plage meg selv, sier hun.

– Mindre bilkjøring med bompenger

I Nome blir bompengesatsen trolig satt til mellom 20 og 25 kroner per passering. I Grenland vil det, ifølge Bypakkas nettsider, koste 15 kroner per passering utenom rushtiden, og 21 kroner i rushtiden. Begge prosjektene har et tak for hvor mye bilistene må betale i måneden.

Urbanet analyse har sett på hvordan bomprosjekter påvirker trafikkbildet.

– Erfaringer fra både Norge og utlandet viser at folk kjører mindre bil, og heller velger å gå, sykle eller kjøre kollektivt, sier samfunnsgeograf Hilde Solli.

– Dette gir positive ringvirkninger til de som kjøre bil, ved at det blir færre biler på veiene, mindre kø og lettere å komme frem, legger hun til.