Hopp til innhold

Passasjerer raser mot Kystlink

Passasjerer raser mot Kystlink. Flere tusen er rammet av kanselleringer de siste dagene.

Kystlink, Pride of Telemark
Foto: Steinar Apalnes / NRK

Flere tusen passasjerer som skulle vært med ferjeselskapet Kystlink over til Danmark i dag raser. Det er tredje dagen på rad at ferja står stille og avganger blir kansellert. Dette gjør hjemturen til den danske familien Thomassen problematisk, og svært ubehagelig.

- Kastet bort tid

Familien Thomassen venter på ferja
Foto: Steinar Apalnes / NRK

- Vi har overnattet her i bilen. I går kveld kom vi til havnen, og trodde vi skulle få seilt hjem til Danmark, forteller Bente Thomassen.

Sammen med mannen og tre barn har hun vært på ferie i Norge de siste tre ukene. Hun forteller at de har hatt en flott ferie, med nydelig vær.

- Men da vi kom hit, fant vi ut at båten ikke går allikevel. Så vi har måttet sove i bilen.

De fem personene har tilbrakt natten i en liten personbil. De valgte å bli på kaia i går siden de skulle tidlig med ferja som går i dag, som også ble kansellert. Bente Thomassen synes Kystlink har håndtert saken dårlig.

- Vi kunne gjort noe annet, dersom vi hadde fått beskjed i går kveld. Da hadde vi valgt å kjøre hjem, eller finne en alternativ måte å komme hjem på. Vi har kastet bort tolv timer her på havna.

- For dårlig

Allerede klokken fem i dag tidlig besluttet Kystlink å innstille avgangen i dag tidlig. Men passasjerene fikk ikke beskjed før klokken syv. Det synes Lise Hauge Knutsen er for dårlig.

- Jeg synes Kystlink kunne ha gått rundt til alle sine passasjerer i et tidligere stadium og fortalt hva som skjedde og hva som foregikk.

Hauge Knutsen mener Kystlink skulle sluppet passasjerene om bord, slik at de fikk i seg frokost.

Beklager

- Vi beklager situasjonen. Dette har rammet veldig mange passasjerer, sier markedsdirektør i Kystlink, Bjørn Tore Valen. Han mener de har gjort det de kan for å hjelpe passasjerene.

- Vi har forsøkt å hjelpe de enkelte som er nødt til å reise videre, der har vi forsøkt å være behjelpelige så godt det er mulig.

Valen forteller at også andre ferjeselskap er nærmest full booket, og det er dårlig med ledig kapasitet.

Det er problemer med bauporten som gjør at Kystlink har måttet kansellere avgangene til ”Pride of Telemark” de siste tre dagene. Kystlink håper ferja vil være tilbake i trafikk fra klokka 07.00 på søndag. Kystlink ber passasjerene ta kontakt for mer informasjon.