I 2007 var det slutt på klubber og idrettsforeningers inntekter fra spilleautomater. Klubbene måtte se seg om etter andre inntektsmuligheter.
– Frivilligheten i Norge trenger penger, sier Thor R. Hansen.
Han var med på å starte opp Dugnaden.no for sju år siden. Bedriften selger toalettpapir, tørkepapir, kaffe og te til foreninger og klubber som kan selge dem videre med fortjeneste.
– I år omsetter vi for 33 millioner kroner, sier Hansen. Han forteller at i løpet av sju år har bedriften bidratt til at frivillige organisasjoner har fått inn hundre millioner kroner.
Samtidig har det dukket opp mange andre selskaper som tilbyr produkter for salg.
– Hver uke kommer det nye bedrifter. Gjerne unge mennesker og gode selgere som vil tjene mye penger. Markedet er stort og det er mange som trenger penger, så det er lett å bli lurt.
Hansens anbefaling er å vurdere tilbudene nøye og sjekke bedriftene opp mot Brønnøysundregistrene.
Uoversiktlig jungel
"Klubbkonsept". Halvor Berg-Hanssen søker på PC-en. Raskt dukker det opp e-poster fra ulike bedrifter.
Som daglig leder i Gjerpen håndball får han nesten daglig tilbud om å selge produkter som kan gi klubben inntekter. Antallet henvendelser har økt de siste årene.
– Det er en uoversiktlig jungel og det krever litt arbeid for å finne ut hvilke tilbud som er bra og hva som er mindre bra.
Berg-Hanssen sier det kommer tilbud som han opplever som spekulative. Han velger å følge magefølelsen.
– Det står ofte "en fantastisk inntjeningsmulighet for din klubb". Når man borrer litt er det riktignok inntjeningsmuligheter, men "fantastisk" er kanskje ikke rette ordet.
Drømmeproduktet
Det er et stort spekter av produkter som tilbys foreninger, lag og klubber. For eksempel leppebalsam, førstehjelpsskrin, selfiestang, branntepper, nøtteblandinger, oppvasktabletter, bambussokker, julekalender, fordelskort, shampoo, bærbare mobilladere, kaffe, te og toalettpapir.
Halvor Berg-Hanssen i Gjerpen håndball sier drømmeproduktet er noe alle trenger og som klubben ikke trenger å gjøre en stor egeninnsats for.
Et eksempel er Gjerpensbrødet. Norgesgruppen selger årlig rundt en million brød med håndballklubbens navn. Hvert solgte brød gir noen ører til klubbkassa.
Klubben selger også toalettpapir. Snart skal klubben selge kaffe og nøtter for å få penger til å drive aktiviteten.
– Mer profesjonalitet
En nytt selskap i markedet er Dupro. Salgs- og markedssjef, Robert Larsen, sier markedet trenger mer profesjonalitet.
– Slik det har vært har idrettslagene og foreningene risikert mye jobb for lite penger.
Tønsbergfirmaet har egne selgere som reiser ut til idrettslagene og foreningene. Larsen sier tanken er at Dupro skal samarbeide med klubbene over tid. Hensikten er ikke å tjene mest mulig penger på hvert produkt.
– Hvis en klubb sitter igjen med 100 kroner i fortjeneste på et produkt, sitter kanskje vi igjen med 20 kroner, sier Larsen.