Hopp til innhold

Omkjøring på 1,5 time

Pendlere i Rauland og Rjukan må i en uke kjøre halvannen time lengre for å komme til jobb. Grunnen er reparasjoner på fylkesvei 37, etter at en lastebil ødela et rasoverbygg.

Omkjøring på 90 kilometer
Foto: Nils Martin Brandvik / NRK

En av pendlerne som nå får utfordringer med å komme seg på jobb, er Kjelfrid Neset ved Raulandsgrend i Vinje. Hun får en omvei på 90 kilometer når hun kjører til jobb på Rjukan sykehus. Det tar 1,5 time ekstra. Nå planlegger Neset å bytte vakter, eller å overnatte på Rjukan.

– Jeg kan ikke kjøre opp og ned på den måten. Når jeg begynner klokken syv på jobb, kan jeg ikke starte midt på natta, sier Neset.

Les også:

Det var tirsdag kveld at en lastebilkonteiner ble kilt fast inne i rasoverbygget på fylkesveien. Statens vegvesen har i dag undersøkt skadene etter påkjørselen.

– Skadene er så omfattende at det blir nødvendig å holde vegen stengt helt til onsdag 12. november, opplyser byggeleder Halvor Uldal Kåsa i Statens vegvesen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Maristigentunnelen

Denne konteineren ble hengende fast i rasoverbygget.

Foto: Lars Gunleiksrud

– Det går ikke an

Høyrepolitiker Bjørn Skinnarland mener det er uhørt å stenge en så trafikkert vei i over en uke.

Det går ikke an på en trafikkåre som fylkesvei 37, å stenge på denne måten. Selv om det er hull i overbygget så går det an å slippe trafikk igjennom, sier Skinnarland.

Han minner om at det ikke er mange årene siden det ble bygget nytt overbygg, og at trafikken da gikk så å si som normalt.

Kåsa i Statens vegvesen sier at tre av bærebjelkene i overbygget er kraftig bøyd og må byttes ut. I tillegg er to av støttebjelkene inn mot fjellet bøyd. Han mener at det er nødvendig å holde veien stengt for all trafikk mens arbeidet pågår og at overbygget ikke er trygt før det er reparert.

– Nye bjelker er allerede på vei slik at reparasjonene tar til i ettermiddag. Det vil bli jobbet to-skift kontinuerlig frem til reparasjonene er ferdig, sier Kåsa.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

De tre ødelagte bjelkene

Her er de tre ødelagte bærebjelkene.

Foto: Statens Vegvesen

Trygt til fots

Ifølge Kåsa kan ikke biler slippes igjennom puljevis, fordi anleggsmaskinene vil sperre kjørebanen. Skinnarland mener Vegvesenet ville fått til en ordning, dersom viljen hadde vært til stede.

– Jeg har jobbet 45 år i Vegvesenet, og jeg har vært med på mange oppdrag og ting lar seg løse, men man må ha vilje til det. Man føler vel det at ute i distriktene er det ikke så nøye, sier Skinnarland.

Vegvesenet stenger tunnelen for all kjøring, men å ferdes til fots går bra.

– Kanskje jeg kan kjøre bort til tunnelen og bli hentet på andre siden, sier Neset. Kabalen for å komme seg på jobb er ennå ikke lagt ferdig.

Ifølge Neset er det mange som pendler strekningen mellom Rauland og Rjukan.

– Dette gjelder veldig mange. Vi er mange som pendler og det er også skoleelever, så vi er mange som er rammet, sier Neset.

Rasoverbygget på fylkesvei 37 er skadet

Rasoverbygget på fylkesvei 37 er skadet. Uhellet skjedde omtrent midt i overbygget.

Foto: Statens Vegvesen