Daglig leder ved Gaustabanen, Halvor Haukås, forteller om arbeidet som nå skal gjøres:
– Nå er vi i gang med en ombygging på hovedstyringen. Den er fra 1954, og vi skal nå oppgradere til mer moderne teknisk installasjon, sier han.
– Hvorfor er det nødvendig å gjøre disse arbeidene nå?
– Vi måtte jo bare finne et tidspunkt. Bakgrunnen for at vi må gjøre dette er at styreskapet er fra 1954, og det er mange deler til denne som det ikke er mulig å få tak i mer. Skulle det skje at for eksempel et relé blir ødelagt i dette skapet, så risikerer vi at hele banen blir stående i et halvt år før vi får bygget om, sier han.
Mye jobb
Det er omfattende arbeid som nå er i gang.
– Når vi bytter en hovedstyring, så må vi også bytte motor. Og når vi bytter motor, må vi bytte girkasse, og bytter vi girkasse må vi bytte bremser. Fremdriftsplanen ser bra ut foreløpig, sier Haukås.
Han forteller at arbeidet, som startet 4. mai, har vært planlagt i lang tid.
– Vi regner med å være ferdig med arbeidet den 19. juni. Oppstart for sommersesongen er 21. juni, sier han.
33 000 passasjerer i fjor
Banen, som går inne i fjellet til toppen av Gaustatoppen, har vært åpen for persontrafikk i noen sesonger.
– Vi har en økende pågang av besøkende. I 2014 hadde vi 33 000 passasjerer, noe som er godt over hva vi hadde budsjettert med, sier Haukås.
– Hva slags forventninger har du til årets sesong?
– Vi håper på en økning på i alle fall 10 prosent, sier han.