– Jeg har aldri gjort noe sånt før. Jeg har bare drevet med musikk, forteller Odd Nordstoga i bryggerilokalet i Skien. Nå får han sitt eget øl som er produsert ved Telemark Mikrobryggeri.
Blindtest backstage
Han har foreløpig ikke smakt det ferdige produktet som er under brygging. Men han har vært med på å bestemme hva slags øl det skal være.
Nordstoga og bandet arrangerte blindtest for å finne fram til smaken på ølet.
– Vi hadde seminar backstage. Der lagde vi en stor plansje med forskjellige faktorer. Det var blant annet smaksfaktorer og "bælmefaktor".
Artisten fra Vinje er opptatt av det skal være lettdrikkelig. Vinneroppskriften var en type indian pale ale.
Siden det er Odds pale ale blir navnet på Nordstoga-ølet: OPA.
– Det skal være et øl som er bra etter protestantisk etikk, som jeg er litt fanga av. Først skal du yte, så kan du nyte!
Betenkt
Selv om øl og ølbrygging er bundet opp til tradisjoner, måtte Nordstoga tenke seg godt om før han satte navnet sitt på et ølmerke.
– Alt med alkohol har en slagside, men da er det kanskje litt viktig å vise at det ikke bare trenger å ha negative sider.
Han er ikke redd for at ølbrygging skal ødelegge for hans posisjon som en av Norges mest folkekjære artister.
– Bjørn Eidsvåg har vin, da må det være greit at jeg har øl, sier han.
Stadig flere kjendisnavn på flaskene
Nordstoga er en av mange kjente nordmenn som har satt sitt navn på flaske og etikett. Ifølge Vinmonopolet har det blitt stadig flere kjendisnavn i hyllene.
– Det har økt jevnt og trutt. Først med vin, så etter hvert noe brennevin. Og nå også med øl, sier kommunikasjonsdirektør i Vinmonopolet, Halvor Bing Lorentzen.
Et kjent navn er imidlertid ikke nok til at et produkt blir bestselger. Blant de tre hundre mest solgte vinene hos Vinmonopolet, er det sju produkter som er knytta opp til kjente personer.
Bing Lorentsen sier at dette er personer som har kunnskap om vin. Det gjelder blant annet kokk Ole Martin Alfsen, vinkelner Christer Berens og musiker/vinprodusent Sigurd Wongraven.
– Det er kjekt å ha en god vin som utgangspunkt, for det holder ikke kun med et navn, sier Bing Lorentzen.
Stimulere til omsetning
OPA skal selges i dagligvarebutikker fra i mai. Nordstoga skal spille mange konserter i sommer og har en plan for å sørge for en viss omsetning av eget øl.
– Jeg må jo stimulere til omsetning, så jeg må jo ha det på min egen rider under konsertene.