Hopp til innhold

Odd er lei av å være glemt

I mange år har Odd ønsket seg mer oppmerksomhet i riksmediene, og nå har de endelig lykkes.

Einar Håndlykken

Odd-direktør Einar Håndlykken er glad for oppmerksomheten klubben får i de riksdekkende mediene.

Foto: Thomas Nikolai Blekeli / NRK

Da Odd-trener Dag-Eilev Fagermo uttalte at Molde er et kjøpelag, og at bare Oljefondet er større enn lagets lommebok, så vokste overskriftene i riksavisene.

Odd-direktør Einar Håndlykken innrømmer at uttalelsen var noe som de hadde snakket om innad i klubben før kampen, og at det var en bevisst mediestrategi.

– Og så er vi så heldige som har en slagferdig trener her. Han leverer når han får muligheten.

Laster innhold, vennligst vent..

– Mye skjer i Telemark - får bryr seg

Er det et utslag av at folk i Odd har sett seg lei av å få lite oppmerksomhet?

– Ja, det er vel noe alle Odd-fans føler litt på iblant - at vi blir oversett og glemt av riksmediene. Så da må vi gripe muligheten når vi har den, og prøve å kjempe oss til en plass i de nasjonale mediene, sier Håndlykken.

Han sier det samme gjelder Telemark som fylke, at det kan virke som om hele området glemmes i det nasjonale nyhetsbildet - selv om det er mye som skjer her.

– For hvem bryr seg om det i Dagsrevyen- eller VG-redaksjonen?

Må få frem en konflikt før det blir interessant

I Odd er man stolte over å ha mange lokale spillere, men hvorfor har det ikke blitt oppmerksomhet omkring det før treneren kritiserer andre for å ikke ha det?

– Det er egentlig et spørsmål som må stilles til mediene. Men det er noen mekanismer som mediene jobber etter: Man må ofte få opp en konflikt for å frem et budskap.

– Og så tror jeg det er en sammenheng med at vi slo Molde. Noen ganger er det så enkelt også, sier Odd-direktøren.

Intervju med Odd-trener Dag-Eilev Fagermo.

Odd-spillerne feirer seieren mot Molde.

Lover bedre resultater i år

Han sier Odd også i fjor fikk en del oppmerksomhet fordi de hadde mange lokale talenter, men tror det blir enda mer nå - rett og slett fordi de sportslige resultatene kommer til å bli bedre.

Etter kampen på lørdag, der Odd slo Molde 2-1, skrev Aftenposten at Odd satser lokalt, og får betalt. Håndlykken sier at dette er en type vinkling klubben selv ikke har forsøkt å selge inn til avisen.

– Men noen klubber får ekstremt mange gratisoppslag. Mange i osloredaksjonen bare rusler en liten tur bort på Vålerengas treningsfelt, og så skriver de to sider til Dagbladet eller VG dagen etterpå. Sånne oppslag får vi lite av, så jeg synes det var fortjent at vi fikk honnør i Aftenposten.

Kunne Odd vært et «kjøpelag»?

Men hvis Odd hadde hatt like mye penger som Molde - hadde klubben da stort sett holdt seg til lokale spillere da også?

– Nei, vi må vel være såpass ærlige og si at da dette her startet i Odd, så var det et resultat av at nøden lærer naken kvinne å spinne. Men fordelen vår er at vi har hatt det slik i mange år nå, sier Håndlykken.

– Og nå utvikler vi bedre spillere enn det vi kan få kjøpt, sier Håndlykken.