Såkalte massive åpne nettkurs har tatt av internasjonalt de siste årene. Kursene gir studenter tilgang til å følge kurs på universiteter og høyskoler fra sin egen PC, noe som gjør at man kan få utdannet mange flere studenter av gangen enn på den tradisjonelle måten.
MOOC-teknologien kan på den måten bli en viktig nøkkel for å nå regjeringens mål om å etter- og videreutdanne rekordmange lærere i årene fremover, mener kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).
– Vårt mål er å få til en mer desentralisert videreutdanning, og da er det nødvendig å ta i bruk digitale løsninger, sier han til NTB.
Enklere
Isaksen sier et desentralisert tilbud vil gjøre det enklere for mange lærerne å videreutdanne seg, fordi de slipper å reise vekk.
– Det vil også gjøre det enklere for skolene å melde på flere lærere samtidig, fordi det er lagt opp til at lærerne skal jobbe helt eller delvis ved siden av studiet mot å få et stipend. Da får vi til et løft for hele skolen, ikke bare for enkeltlærere, sier Isaksen.
Han håper bruk av digitale verktøy som MOOC-er på sikt kan bidra til å få opp både tempoet og antallet lærere som kommer seg gjennom videre- og etterutdanningskurs.
Mangler fagkunnskap
Å få opp farten på å videre- og etterutdanne norske lærere er også helt nødvendig, viser tallene. Statistisk sentralbyrås kompetansekartlegging fra i fjor høst viste at det jobber over 9.000 lærere i norsk skole uten formell kompetanse i fagene de underviser i.
35 prosent av dagens matematikklærere har ingen eller kun svært liten faglig fordypning i faget. I enkelte fylker er andelen så høy som 42 prosent.
Kunnskapsministeren avviser at MatematikkMOOC-en er en kriseløsning for å kunne gjøre noe raskt med kompetansemangelen.
– Nei, dette er ikke en billig løsning. Dette skal være et fullverdig tilbud med samme kvalitet som et vanlig kurs, sier han.
Fravær
Den nye MatematikkMOOC-en er utarbeidet av Senter for IKT i utdanningen, Norges arktiske universitet i Tromsø og Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Prosjektleder Eirik Øvernes ved Senter for IKT i utdanningen sier de er kjent med at frafall er en utfordring ved MOOC-kurs, men at de har gjort tiltak for å forsøke å forhindre dette.
Søknadsfristen for å bli med på høstens MatematikkMOOC er 15. mars.