Hopp til innhold

Bli med Rjukanbanen- minutt for minutt

MÆL/RJUKAN (NRK): På dagen 25 år etter at det siste godstoget forlot Rjukanbanen og kjørte inn på Tinnsjøferga ved Mæl, starter togtrafikken opp igjen.

Nå kan du bli med på turen med Rjukanbanen- minutt for minutt

MINUTT FOR MINUTT: Bli med på den fantastiske togturen med Rjukanbanen.

Dette er ikke lenger bare nostalgi. De gamle passasjervognene ruller ned til Tinnsjøferga Storegut for å ta imot passasjerer. For veteranene i Rjukanbanens venner er drømmen om nytt liv på den historiske banen endelig oppfylt.

– Dette har vi jobbet for i mange år, og vi har lagt ned utallige timers arbeid for å få gamle vogner og lokomotiv kjørbare igjen. I dag er vi ganske stolte over det vi har oppnådd, sier Tore Naper og Knut Lurås fra Rjukanbanens venner.

Naper var selv siste driftssjef på Rjukanbanen og ga aldri opp håpet om ny trafikk da han vinket det siste toget farvel på Mæl stasjon 4. juli 1991.

– Vi hadde vel en liten drøm om å få banen i gang igjen, men den var jo ikke så stor, humrer han.

Les også:

Rjukanbanen får nye sviller
Foto: Anne Lognvik / NRK

En merkedag

Bildene av gamle togvogner som ruller inn på Tinnsjøferga har gått verden rundt i forbindelse med tv-serien "Kampen om tungtvannet". I dag var de samme bildene ikke lenger en tv-innspilling. Rutetoget er tilbake på fergekaia. Vognene står ikke lenger bare stille på kaia, nå har de blitt en del av et levende Verdensarvmuseum.

– Dette er min lille baby dette. Vi har hatt dugnad på vognene, og vi har vært så klare på at det skal gå tog på denne strekningen, så dette er en drøm, sier Knut Lurås.

Passasjertrafikken stoppet i 1970. Det siste godstoget for 25 år siden. Derfor er det en merkedag at bilene igjen må stoppe for et tog i rute på Rjukanbanen. Det gamle signalanlegget er ikke i orden ennå, så hver gang toget kommer må biltrafikken stoppes på hver overgang av en vakt som kjører bil parallelt med jernbanelinja.

I museumsfart kjører vi de 16 kilometerne med skinnelagt verdensarv opp til Rjukan. Underveis passerer folk og dyr – uvante med lyden av tog på den fredede jernbanelinja. Mens sauene rømmer forvirret oppover jordet, stopper folk opp og vinker til toget. Det grønne lokomotivet med de rustrøde passasjervognene bringer transporthistorien tilbake til Vestfjorddalen.

Tore Naper og Knut Lurås foran Rjukanbanen

NYTT LIV: Rjukanbanen har fått nytt liv- 25 år etter at siste toget gikk på strekningen.

Foto: Petter Melsom / NRK

Inviterte dronning Sonja på tur

Naturopplevelsene står i kø for norske og utenlandske turister i mer enn 50 år gamle vogner.

Og det er bare ett sted i verden de kan se Gaustatoppen fra et togvindu.

Dette er så majestetisk at Tore Naper og Knut Lurås fra Rjukanbanens Venner spontant inviterer Dronning Sonja på tur – som en forsinka bursdagsgave. Hun fyller 79 år samme dag som rutetrafikken starter opp igjen på den 107 år gamle jernbanen.

5. juli er det ett år siden industrihistorien på Rjukan og Notodden fikk verdensarvstatus. Rjukanbanen er selve livsnerven i Verdensarvhistorien.