Trafikken midt på dagen er langt mindre enn den er på morgen og ettermiddag. Mens det er opp mot 70 busser i trafikk i Grenland på det mest hektiske, er det kanskje bare 40 i drift midt på dagen.
Det betyr at mange sjåfører må ta en pause. Istedenfor lønn får de en kompensasjon som er langt lavere enn lønna, før de igjen begynner å kjøre når ettermiddagsrushet starter.
– De liker selvfølgelig ikke det. Mange blir gående i uniformen i 10 – 12 timer og man får ikke gjort stort da, sier Kari Folkvord, som er tillitsvalgt for sjåførene i Nettbuss i Telemark.
Lange skift
NRK har snakket med sjåfører som forteller om skift som starter klokka kvart over seks om morgenen og som strekker seg til kvart på seks om ettermiddagen.
Etter ruteomleggingen i januar har enda flere sjåfører fått lange pauser midt på dagen. Ingen av dem ønsker å la seg intervjue om dette. Noen har fått ny jobb, andre er på jakt etter jobb. Folkvord forstår dem som vil slutte.
– Ja, belastningen med en slik arbeidstid er stor. Vi er ikke fornøyd med de premissene. Vi jobber for å få opp antall ruter på formiddagen også, slik at det blir lettere å få til hele sammenhengende arbeidsdager.
Kollektivsatsing
I januar startet en massiv kollektivsatsing i Grenland. Hyppigere avganger morgen og ettermiddag samt lavere takster på periodekort var virkemidlene.
Resultatet er en passasjervekst på ti prosent, men medaljen har en bakside. En tøffere arbeidshverdag for sjåførene. Steinar Molvik, som er leder i samferdselsutvalget på Fylkestinget, er enig i at det er et paradoks.
– Ja, det skal ikke være sånn at det går ut over dem.
– Kjenner du til andre arbeidstagergrupper som ville gå med på vilkår som dette?
– Nei, jeg ser jo at dette er en utfordring. Det må stilles krav til at dette må ordens på en bedre måte, men vi må også kunne stille krav til arbeidsgiver, sier Molvik.
Les også:
Kan ikke endre arbeidstid
Sjåførene er ansatt i Nettbuss. Slik svarer administrerende direktør Ole Engebret Moe Haugen på hva de kan gjøre:
– Vi kan gjøre flere ting, for eksempel å jobbe for en jevnere fordeling, men slik trafikkgrunnlaget er nå, blir det vanskelig. Det er flest passasjerer morgen og ettermiddag. I tillegg kan vi jo forsøke å påvirke oppdragsgiverne om å legge til rette for mer helskift enn delskift.
– Er det slik at dere ikke ensidig kan gjøre det?
– Slik kontraktene med det offentlig er nå, kan vi ikke det. Da vil vi bare tape penger, svarer Moe Haugen.
– Handler kun om pris
Tillitsvalgt Kari Folkvord er redd det i fremtiden bare skal handle om pris, og ikke arbeidsmiljø. Hun har sett eksempler på at det er tilfelle i flere anbud som er lagt ut, blant annet i Arendal. Der tapte Nettbuss for et annet selskap.
– Blir det slik at det kun er pris som skal gjelde i fremtiden, er arbeidsmiljøet vårt virkelig ute å kjøre.
På spørsmål om politikere generelt er klar over dette problemet, svarer Molvik at de vet for lite. Han synes likevel det er nyttig at tillitsvalgte sier fra, slik at de kan ta hensyn til dette.
– Slike forhold må med i anbudsdokumentene. Der skal det legges vekt på arbeidsmiljø. Det er i hvert fall mitt utgangspunkt neste gang fylkeskommunen skal inngå kontrakter, nærmest lover Sigbjørn Molvik.