– Noen vil si at mer praktisk undervisning jammen høres hyggelig ut. For meg er det viktig å understreke at dette dreier seg om læring. Det sier nestleder i Ap, Hadia Tajik.
Utspillet er et resultat av et vedtak gjort på landsmøtet i Arbeiderpartiet forrige helg. Tajik ramser opp en del eksempler på hvordan man med praktiske oppgaver kan lære mer ved å knytte teoretiske fag som norsk, matte og engelsk opp til konkrete oppgaver.
– Dette gjelder til og med ned til 1. og 2. klasse. Vi snakker ofte om at de unge må ut i arbeidslivet. Jeg tror det er en god idé. Alle elvene er ulike og for en seksåring kan det være nyttig å komme ut av klasserommet for å lære på den måten. Det sier Hedda Foss Five, ordfører i Skien.
Les også:
Høyre enig
Det imponerer ikke kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Han går like godt et steg lenger.
– Hvorfor ikke ta med barnehagebarn også. De har like mye nytte av å lære hvordan en ingeniør, en politimann eller en lærer har det på jobben. Jeg synes Aps landsmøtevedtak minner om den politikken vi allerede har satt ut i livet.
– Har du lyst til å si velkommen etter?
– Nei det blir for barnslig. Dette er ideer som også jeg er veldig opptatt av og villig til å gjøre noe med. Men vi må ikke glemme det aller viktigste med skolen. Nemlig at elevene lærer å lese, regne og skrive.
Kunnskapsministeren er ikke helt med når Arbeiderpartiet sier de har et håp om at alle partier stiller seg bak deres nye skolepolitikk; mer læring via praksis. Dette er god gammel Høyrepolitikk
Vil ha konkrete forslag
– Man må ikke ha spesiell politisk innsikt for å skjønne at teori og praksis er Høyrepolitikk. Men nå håper jeg Arbeiderpartiet tar jobben med å komme med konkrete forslag om dette, sier kunnskapsministeren.
Arbeiderpartiet har i alle år kjempet for den såkalte enhetsskolen. At forslaget er et brudd med den, er ikke nestleder Hadia Tajik enig i:
– Det underbygger målet med å ha en god offentlig fellesskole, mener jeg. Unger lærer på forskjellige måter. Dette handler om metoder som kobler praksis og teori slik at man lærer bedre, avslutter Tadjik.