SE OGSÅ: |
ALT OM: |
- Det er ikke til å stikke under en stol at blant 1,4 millioner passasjerer som er på hele Vestfoldbanen, så kommer de fleste fra Vestfold, sier Tjomsland.
NSBs informasjonssjef er klar i sin tale - det er Vestfold-passasjerene som er viktige. Fra 13. juni skal de prioriteres, på Grenlands bekostning.
NSB kutter avganger
For å skaffe punktligere tog til og fra Vestfold kuttes over en tredjedel av togene til Grenland.
Skuffet
Petter Ellefsen som er medlem i jernbanegruppa som har øvet press for å oppretteholde togtilbudet til Grenland, er svært skuffet over det han kaller et prestisjeavgjørelse fra NSB.
- Jeg har store problemer med å forstå NSB. Det de kutter ut nå er faktisk deres beste passasjerer til tross for
Petter Ellefsen er oppgitt over NSB
kvaliteten på tilbudet fra Grenlandsstasjonene. Jeg er en gammel selger, og har vært det i 30 år, og dette er en form for kundebehandling og salgsteknikk jeg aldri har vært borti maken til, sier Ellefsen.
For kronglete
Kuttene i togtilbudet er de samme som NSB opprinnelig kom med, på tross av at passasjertallet mellom Skien og Larvik viste seg å være større enn NSB først sa.
Det var allikevel ikke nok for å oppretteholde togtilbudet, og nå gir NSB simpelthen opp konkurransen om passasjerene i Grenland.
- I dette tilfellet er det veldig vanskelig å være konkurransedyktig med tog fra Grenland mot Vestfold. Det er en altfor gammel og kronglete kjørevei for toget langs Farrisvannet, slik at toget er nesten ikke konkurransedyktig, sier Tjomsland