SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Først oppga NSB for lave passasjertall. Deretter var problemet punktlighet.
Nå viser den nye rutetabellen helt andre ting, som en satsning på timestog fra Larvik til Oslo, sier Petter Ellefsen i Jerbanegruppa.
NSB legger ned togruter
Skjult agenda
Forsinkelsene på Vestfoldbanen oppstår på grunn av anleggsarbeider mellom Asker og Skøyen, og arbeidet i Liertunnelen.
Punktligheten er faktisk høyere for tog som snur i Skien enn for togene som snur i Sandefjord viser statistikken, ifølge Ellefsen.
- Da synest jeg det er på grensen til uredelig, for da er det også en helt annen diskusjon det er lagt opp til, sier Ellefesen.
Petter Ellefsen
Han gjentar at NSB har en skjult agenda, og at saken ikke dreier seg om for få passasjerer og for store
forsinkelser på togene til Skien, men om å få til timetog-satsing på Vestfoldbanen UTEN Grenland.
- Det vil jeg da si, fordi Tjomsland har uttalt at punktelighet var det eneste argumentet de hadde. Basert på denne argumentasjonen så viser det seg at dette umulig kan stemme.
Feilinformert
I dag er det møte i Jernbanegruppa, og i kveld kommer samferdselsministerens politiske rådgiver til Skien på et møte som Venstre arrangerer.
Ellefsen sier at hilsenen fra Grenland vil være at NSB har feilinformert samferdselsministeren om grunnlaget for å redusere togtilbudet til Grenland.
- Svaret som er gitt stortinget kan tyde på det når passasjertall og punktelighet er argumentasjonen til samferdselsministeren, sier Ellefsen.