NRK Meny
Normal

- Det har vært veldig tøft

Ansatte i NSB innrømmer at det har vært både tøft og utfordrende å være på jobb de siste månedene. Så tøft at alle har fått tilbud om psykologhjelp.

Kate Måsø

Kate Måsø jobber på strekningen Vestfoldbanen. Hun har møtt store utfordringer de siste månedene.

Foto: Grete Ingebjørg Berge / NRK

Flere alvorlige hendelser og andre problemer har preget NSB den siste tiden. Alt fra store forsinkelser til tragiske dødsfall har gått innpå mange, og ikke minst de ansatte selv.

- For oss har det vært svært tøft, sier konduktør Kate Måsø.

Les: – Vinterens togkaos kostet 190 millioner

Les også: Kleppa vil ha nytt hastemøte om jernbanen

Gjør det beste ut av det

Porsgrunnskvinnen jobber som ombordansvarlig og konduktør på strekningen Vestfoldbanen. Hun er en av NSBs ansikt utad, og møter derfor mye kjeft i løpet av en arbeidsdag.

- Det de reisende er misfornøyde med, blir jo sagt til oss. Og det er jo naturlig, siden vi er nærmest.

- Hvordan takler du dette?

- Man må jo prøve å gjøre det beste ut av det, som å informere kunden. Vi gjør så godt vi kan, sier Måsø.

Les også: Jernbaneverket mangler tiltaksliste

Les også: – Vinterens togkaos kostet 190 millioner

- En grusom hendelse

Måsø har jobbet i NSB i 23 år. Hun kan ikke huske å ha opplevd en tøffere tid enn den som har vært.

- Nei, det husker jeg virkelig ikke.

Alle de ansatte i NSB har full tilgang til bedriftshelsetjenesten, som tilbyr psykologhjelp. Selv nøyer Måsø seg med å snakke med kollegaer om det som skjer.

46-åringen er ikke i tvil om hvilke av hendelsene som har satt dypest spor hos henne. Ulykken på Sjursøya i Oslo, der tre personer døde da løpske godstog dundret inn i terminalbygningen på stedet, sitter dypt i.

- Det er helt klart den episoden som har preget meg mest. Det var grusomt, og mer er det ikke å si om det.

Kate Måsø og Thomas Salvesen

Kate Måsø og Thomas Salvesen jobber begge i NSB. De sier at det er viktig å snakke med hverandre når jobbhverdagen blir tøff.

Foto: Grete Ingebjørg Berge / NRK

Tettere dialog

Kommunikasjonsrådgiver i NSB, May Bente Paulsen, bekrefter at den siste tiden har vært svært tøff for deres ansatte.

- Vi har vært veldig opptatt av å ha en tettere dialog mellom ledere og de ansatte. Særlig nå i en utfordrende fase. Samtidig har de full tilgang til bedriftshelsetjenesten, sier hun.

Paulsen sier det er for tidlig å si om NSB har gitt tilstrekkelig med tilbud til sine ansatte.