Hopp til innhold

Gründer: - Det offentlige er en vanskelig partner

SKIEN (NRK): Asap har det offentlige som største og viktigste kunde, selskapet måtte legge om strategien for å overleve på markedet.

Astrid Skreosen demonstrerer fødelakenet

Skreosen viser frem spesial-lakenet ved en tidligere anledning.

Foto: Lars Hansen / NRK

For 3 år siden sendte Asap Norway ut sine første produkter på markedet. Gründeren bak det hele, Astrid Skreosen, jobbet i flere år som hjelpepleier. Der så hun mangler og fikk ideen til et laken som absorberer store mengder væske.

Skreosen visste da hun starte at det å jobbe mot helsesektoren var en krevende jobb:

Astrid Skreosen
Foto: Jeanett Pettersen / NRK

– At det skulle være så vanskelig og ta så lang tid var jeg ikke forberedt på, forteller hun

Måtte legge om strategien

Fødselssektoren som de gikk inn i var ikke vant til å forholde seg til industrien. Asap måtte derfor legge om strategien og gå inn i nye markedssegmenter:

– Det var ikke en del av den opprinnelige planen, men var kritisk for at vi kunne overleve på markedet.

Rørleggerindustrien er et av disse nye segmentene. Det absorberende lakenet brukes når rørleggere skal skifte rør.

– Det plasseres da bare under der rørleggeren jobber, og han unngår lekkasjer og fuktskader.

Vekst på det internasjonale markedet

Astrid Skreosen

Produktene var ment for helsesektoren. For å overleve på markedet måtte de tenkte større

Foto: Lars Hansen / NRK

Produktene er tatt i bruk i flere steder i Europa. Landet hvor bedriften har hatt den største veksten er i Sveits, hvor det er store ambisjoner for 2015. Skreosen har også blitt kontaktet fra land utenfor Europa som er interessert i produktet:

– Vi er i sluttforhandlinger med et stort Medical senter i Egypt. De har foreløpig ikke tatt ut varer. Men det skjer spennende ting der.

Tung prosess

– Vi har bygd sten på sten. Det er en tung prosess å ha det offentlige som den største og viktigste kunden. De har lange beslutningsprosesser og ting tar tid.

Produktene deres er billig, så de må selge store volum for å tjene rikelig med penger. De har ikke kommet til et punktet enda, men for hver måned går det bedre. Skreosen har ikke satt seg noe endelig mål for bedriften:

– Et mål flytter seg stadig, men vi kan vel si at målet er nådd når helsesektoren tenker på Asap når de har et lekkasjeproblem.