Hopp til innhold

- Burde vært kalt ut tidligere

Skipssjefen på kystvaktskipet reagerer på at de ikke ble sendt ut tidligere da «Full City» gikk på grunn.

Full City ved Såsten

Natt til 31. juli i fjor sommer grunnstøtte lasteskipet «Full City» utenfor Langesund. Mandag 14. april startet rettssaken mot kapteinen og vakthavende styrmann.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Walter Ahlgreen

Kaptein Walter Ahlgreen på kystvaktskipet KNM Nornen mener de burde ha vært kalt ut tidligere.

Foto: Britt Boyesen / NRK

Kystvaktskipet KNM Nornen lå i Langesund, men ble ikke bedt om å reise ut til «Full City» før én time etter at skipet hadde begynt å drive natt til 31. juli 2009.

Les også: Nekter straffskyld for havariet

- Hadde ekstra vakthold

Skipssjef Walter Ahlgreen fortalte retten torsdag formiddag at kystvaktskipet lå godt fortøyd i Langesund fordi det var varsla opp til sterk kuling og liten storm.

- Vi brukte doble trosser og hadde ekstra vakthold ombord på grunn av værvarslet.

Bulkskipet «Full City» skal ha begynt å drive like før midnatt. Allikevel ble ikke KNM Nornen kontakta for det hadde gått en time.

- Det skjedde vel mye på én gang, men vi burde ha fått beskjed tidligere, mener Ahlgreen.

Trafikksentralen tok ikke kontakt med kystvaktskipet som lå i Langesund. Det var politiet som gjorde mannskapet på KNM Nornen klar over at Full City hadde problemer på Såsteinflaket.

Representanter for Trafikksentralen i Brevik skal forklare seg i retten fredag.

Observerte masse olje

KNM Nornen forlot Langesund og satte kursen for Full City klokka 00.45. Da var det seks meter høye bølger ute ved Såstein der Full City hadde grunnstøtt.

Ahlgreen fortalte at redningemannskaper hadde oppdaga oljeutslippet da SeaKing-helikopteret kom for å hente mannskapet klokka 01.55. - Det var kraftig oljelukt.

Redningsmannskapet skal også ha sett masse olje på babord side av Full City.

Les også: - Ga ordre om å ødelegge bevis

- Forsøkte ikke å stoppe oljelekkasjen

Skipssjef Walter Ahlgreen forsøkte å få svar fra mannskapet ombord om de var klar over oljelekkasjen. Han fikk da beskjed fra Full City om at de ikke kunne bekrefte dette. - De hadde ikke hatt anledning til å kontrollere dette.

Den 55 år gamle kinesiske kapteinen på Full City har tidligere forklart i retten at de ikke oppdaga oljelekkasjen før det ble lyst. Han innrømmet at han hadde kjent oljelukt, men han trodde at lukta kom fra motorrommet ombord i bulkskipet.

Les: «Full City»-kaptein risikerer 4 år

Både KNM Nornen og redningshelikopteren hadde lyskastere som lyste opp båten og området rundt.

Ahlgreen mener det ikke ble gjort noe forsøk på å stoppe oljelekkasjen.

Det var 1.100 tonn olje ombord. Rundt 300 tonn olje lekket ut under grunnstøtinga.