Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) har lenge varslet at regjeringen jobber med en ny nasjonal realfagsstrategi. I høst kommer første ledd i strategien: Rundt 25-30 kommuner skal velges ut som såkalte realfagskommuner.
– Vi vil gå ut nå og invitere kommunene til å bli realfagskommuner. Det innebærer at de vil få midler av staten. Samtidig må de skrive under på forpliktende kontrakter for hvordan de skal følge dette opp, sier Isaksen til NTB.
Les også:
Forventer resultater
Resultatene håper han å se i PISA og andre nasjonale og internasjonale undersøkelser om noen år.
I Danmark, hvor man i 2008 satte i gang et prøveprosjekt med 25 såkalte science-kommuner, gjorde elevene i disse kommunene det bedre enn elever fra andre kommuner i TIMSS-undersøkelsen i 2011, en internasjonal kartlegging av prestasjoner innen matematikk og naturfag.
Kommunene som skal få bli realfagskommuner, må forplikte seg til å kartlegge hvordan det står til i kommunene når det gjelder resultater og lærerkompetanse og sette seg klare mål om hva de vil oppnå.
Les også:
Departementet vil på sin side pøse på med midler og gode krefter i de utvalgte kommunene.Kommunene vil blant annet få tilgang til fageksperter, faglige
nettverk, ulike analyseverktøy, samt mulighet for økt kursing og skolering av lærerne.
– Hvis dette blir vellykket, vil vi forsøke å få flere kommuner med, sier Isaksen.
Store forskjeller
Isaksen peker på at det er systematiske forskjeller mellom hvor godt elevene presterer i ulike kommuner i dag.
– Selv kontrollert for andre forhold, som for eksempel utdanningsnivået i kommunene, ser vi systematiske forskjeller, og da handler det om forskjeller på skolene i de ulike kommunene, sier han.
Blant realfagskommunene som nå skal plukkes ut, ønsker statsråden også ha med kommuner som i dag ikke oppnår gode resultater i matte og naturfag.
– Det er interessant å rekruttere kommuner som har store utfordringer, men som samtidig har vilje og motivasjon til å gjøre noe med problemet, sier han.
Mattetrøbbel
Statsråden har ved flere anledninger uttrykt en dyp bekymring for realfagsnivået i norsk skole. Nesten en av fire norske elever har så dårligematematikkunnskaper fra ungdomsskolen at de kan få problemer med å fullføre videregående skole og å greie seg i arbeidslivet.
I løpet av 2015 lover han en helhetlig strategi som skal svare
på utfordringen.
(©NTB)