Gruer seg til Black Friday: – Dager som denne dreper oss til slutt

SKIEN (NRK): Den store handledagen med skyhøye rabatter ødelegger for mange nisjebutikker. Nå går de nye veier for å lokke til seg kundene på Black Friday.

Kjersti Lyngestad ved Husfliden i Skien

GRUER SEG: Kjersti Lyngestad ved Husfliden i Skien skulle ønske handledager som Black Friday ikke fantes.

Foto: Cathrine Northug / NRK

– Å være med på dager som Black Friday dreper oss til slutt. Nå innser vi at vi må gjøre noen grep, sier Kjersti Lyngestad.

Hun er daglig leder for bunad- og garnbutikken Husfliden i Skien, og ønsker absolutt ikke den store handledagen velkommen.

Det er hun ikke alene om.

– Vi blir tvunget til å være med på denne dagen, men klarer aldri å konkurrere med de store kjedene, sier innehaver av klesbutikken :m i Skien, Mette Sundland.

Mette Sundland er innehaver for butikken :m.

Mette Sundland er innehaver av klesbutikken :m i Skien.

– Mange taper på Black Friday

Til tross for at vi brukte 30,9 milliarder kroner på klær i 2018, ser veksten ut til å dale.

Tall fra hovedorganisasjonen Virke viser til et omsetningsfall i den norske klesbransjen på 2,9 prosent fra 2017 til 2018.

Nordmenn bruker nå mindre penger på klær som betyr at konkurransen blir hardere.

– Vi hører mange frittstående butikker taper penger på Black Friday, sier Bror William Stende i Virke.

Stende legger til at hovedgrunnen er at eierne av lokalbutikkene har færre innkjøpsfordeler enn de store kjedene.

Kreative grep

Flere frittstående butikker NRK har snakket med finner andre metoder å lokke til seg kundene på i år.

– Vi går imot det store kjøpefokuset og tilbyr heller veiledning for å vedlikeholde klærne på Black Friday. Vi skal lære kundene å lappe og stoppe klær, sier Kjersti Lyngestad ved Husfliden i Skien.

Damene i garnbutikken kontrer med nål, tråd og stoffbiter for å heller ta vare på og lappe sammen den gamle olabuksa.

Lyngestad mener det koster litt, men at det på sikt er en god investering.

Kjersti Lyngestad går imot det store kjøpefokuset og huser aktiviteter som å sy og lappe sammen klær.

Kjersti Lyngestad går imot det store kjøpefokuset og huser aktiviteter som å sy og lappe sammen klær.

Foto: Cathrine Northug / NRK

Et slag for det særegne

Næringsforeningen Skien By tar også grep for å hjelpe sentrumsbutikkene.

– Vi arrangerer nisjebutikkens dag som en motsats til Black Friday, sier leder Tore Hammersmark.

Tore Hammersmark

Tore Hammersmark i Skien By markerer heller nisjebutikkens dag som en motsats til Black Friday.

Foto: Cathrine Northug / NRK

Denne lørdagen markerer de lokale og selvstendige butikkene sitt særpreg på ulike måter, som å gi en spesiell kjøpsopplevelse eller ved å tilby faglig kompetanse.

– Nisjene er unike på hver sin måte. Vi håper derfor folk ser verdien av et levende sentrum, sier han.

– Umulig konkurranse

Cecilie Langum Becker, økonomikommentatoren for NRK, sier lokalbutikkenes tanke om alternativ Black Friday er god.

Likevel er hun redd det ikke holder.

Ifølge tall fra Nets og BankAxept dro nordmenn kortet for 3,7 milliarder på Black Friday i fjor.

– Når alt kommer til alt vil kundene ha varene billigst mulig. Jeg tror mange ønsker å støtte de mindre butikkene, men at det er vanskelig i praksis. Spesielt med tanke på konkurransen med nettbutikkene, sier Langum Becker.