Etter en trøblete start på ferjeruta (Langesund - Hirthals - Stavanger - Bergen), skal MS Stavangerfjord inn på en planlagt service. Det vil skje fra 20. oktober til 3. november.
Administrerende direktør i Fjordline, Ingvald Fardal, sier det vil redusere risikoen for forsinkelser.
– Det er noen elementer som Rolls-Royce er ansvarlig for, som trenger en oppgradering. Det vil redusere risikoen for tekniske feil.
Mange forsinkelser
Problemene har stått i kø for Fjordline. Først var skipet forsinket fra verftet. Dermed startet seilingene midt i sommersesongen. Da nye feil oppstod var reparatører og underleverandører på ferie.
På grunn av mange forsinkelser, valgte rederiet å redusere antall seilinger fra Langesund. Fardal sier at det går bedre nå, men han vil ikke si hvor mange passasjerer Fjordline har.
– Vi går ikke ut med tall på antall gjester av konkurransemessige grunner. Vi har et belegg som man skal forvente i en oppstartsfase.
I dag er det både MS Stavangerfjord og det eldre skipet MS Bergensfjord som frakter passasjerer mellom Danmark og Langesund. Fjordline regner med å ha ett nytt skip klart for trafikk i april neste år.
– Vi har en langsiktig plan om å etablere oss på Østlandet. Det er først i april at vi har et totalkonsept som gjør at vi kan konkurrere skikkelig i markedet, sier Fardal.
Må markedsføre
Reiselivsdirektør i hovedorganisasjonen VIRKE, Hilde Charlotte Solheim, er usikker på hva problemene betyr for Fjordlines posisjon i markedet.
– Det er umulig å si. Manns minne kan være kort og man markedsfører jo slike ruter. Det er spørs hva slags arbeid man gjør for å bygge trafikk på ruten og hva kundegrunnlag rederiet har.
Solheim påpeker at sommersesongen er på hell, så det er god tid til å jobbe inn mot neste sommersesong.
– Det er viktig å gjøre et godt markedsarbeid og få opp regulariteten.
Ny forskrift på høring
De nye Fjordline-ferjene er gassdrevet (LNG). Norsk lov forbyr tanking med passasjerer om bord, og derfor har Fjordline bunkret drivstoff i Hirtshals. Dette har også ført til forsinkelser.
Denne uken sendte Justisdepartementet og Direktoratet for sikkerhet og beredskap (DSB) ut et forslag til ny forskrift på høring.
Den nye forskriften åpner for at Fjordline kan fylle LNG i Stavanger, mens det er passasjerer om bord.
– Det betyr mye for oss. I dag transporterer vi 80 prosent av gassen fra Norge til Hirtshals. Det er både dyrt og tungvint for oss.
Fardal sier at den nye forskriften er avgjørende for at Fjordline skal nå målet om sju daglige avganger fra Langesund neste år.