NRK Meny
Normal

Monstermaskin legger skinner mens den kjører

PORSGRUNN (NRK): Den er litt av et syn der den kommer ut av tunnelen og setter i gang med å legge jernbaneskinner. Den 340 meter lange sporleggeren kan legge opptil to kilometer med skinner hver dag.

Skinnelegger Porsgrunn-Larvik

RUVER: Monstermaskinen er litt av et syn der den kommer ut av tunnelen og setter i gang med å legge togskinner.

Inntil nylig har arbeidet foregått med gravemaskin, hjullaster og traktor i tillegg til rå muskelkraft. Inntil 200 meter per dag legges det på denne måten. Nå er kapasiteten tidoblet.

BaneNOR er i full gang med å legge skinner på dobbeltsporet mellom Porsgrunn og Larvik. Der legger de 1180 meter med skinner om dagen. Med fullt sett vogner har den enorme sporleggeren en kapasitet på hele 2 kilometer.

Prosjektleder Roar Johansen forteller at det er en helt unik maskin de jobber med.

– Jeg tror faktisk bare det eksisterer to eller tre maskiner av den størrelsen i verden, sier han.

Den er en av bare tre i verden og beveger seg to kilometer per dag. Den 340 meter lange sporleggingsmaskinen legger hurtigtogspor i sneglefart.

VIDEO: Se hvordan den enorme sporleggeren jobber.

Brøyter vei

Først kommer en gummihjulboggi. Den bærer plogen som brøyter seg ned i grusen og gjør plass til svillene.

Litt lenger bak blir svillene lagt ned. Samtidig legges skinnene oppå svillene ved hjelp av et par styrearmer. Deretter blir skinner og sviller boltet sammen.

Straks skinnene er lagt følger resten av skinneleggermaskinen på. Bak seg har den 10 vogner med sviller.

Rallarne

MANUELT ARBEID: Spett og slegge, og rå muskelkraft, var det viktigste verktøyet da den første jernbanen ble bygget.

Foto: NRK

Rå makt

– Når vi starter skiftet har vi 1100 sviller med oss. Det holder til om lag 1200 meter skinnegang. Når de er brukt opp, må vi få ny ladning fra vårt anlegg, forteller Johansen.

Roar Johansen i BaneNor

FØR SOMMEREN: Det ene sporet skal være framme i Larvik før sommerferien, sier prosjektleder Roar Johansen i BaneNOR.

Foto: Roald Marker / NRK

Skinnene er lagt ut på forhånd. Med en lengde på 120 meter betyr det at mannskapene må skjøte om lag 10 ganger per skift. Det skjer med rå makt og millimeterpresisjon. Først blir de koblet sammen med skruer. Etter at skinneleggeren er ferdig, kommer nye mannskaper på plass og sveiser skinnene.

Hittil har alt gått etter planen. Johansen har tro på at de greier å bli ferdig som planlagt.

– Vi skal være fremme i Larvik med det ene sporet før sommerferien. Etter ferien legger vi det andre, men det gjenstår selvfølgelig mye arbeid. Banen skal åpne for ordinær trafikk høsten 2018, avslutter Johansen.

Sporlegger Porsgrunn-Larvik

LENGER ENN BRUA: Den 340 meter lange sporleggingsmaskina strekker seg lenger enn 220 meter lange Ønna bru.

Foto: Roald Marker / NRK
  • Se bilder fra storøvelsen her:

    Scenarioet det øves på utenfor Langesund er en kollisjon mellom to skip der havaristen var på veg til Rafnes med ammoniakk. Brannfolk fra Bergen og Oslo skal ombord i havaristen.

    Storøvelse i Langesund