– Det går for mye tid til falske nødtelefoner

SKIEN (NRK): Politiet har blitt nedringt av unødvendige nødsamtaler i sommer. Leder av operasjonssentralen ved Telemark politidistrikt fortviler.

Tore Grindem

BER FOLK BRUKE 02800: Leder for operasjonssentralen ved Telemark politidistrikt, Tore Grindem, håper at folk som skal kontakte politiet, men som ikke er i noen nødssituasjon, bruker telefonnummeret 02800.

Foto: Marie Roksund / NRK

Politiet har lenge slitt med at flertallet av samtalene som kommer inn på nødlinjen, ikke er en nødssituasjon. Mange som ringer nødsentralen er personer med rus- og psykiatriproblemer. Andre ringer 112 ved en feil mens telefonen ligger i bukselomma, og andre lar barna leke med gamle telefoner. Noen ringer til og med bare for å spørre om hvor mye klokka er.

Ekstra stor pågang i sommer

Operasjonssentralen ved Telemark politidistrikt mottar i snitt rundt 11 000 telefonsamtaler i måneden, og omtrent 20 prosent av disse er til operasjonssentralen. Av de 20 prosentene er kun 1 av 10 reelle nødsamtaler.

Med andre ord, 90 prosent av telefonene som kommer inn på nødlinjen, er ikke nødssituasjoner.

Dette er ikke noe nytt, og dette er ikke spesielt for Telemark. Men likevel har pågangen i sommer vært utenom det vanlige.

– Vi har hatt ekstra stor trafikk i sommer, og det er noen innringere som går igjen, sier Tore Grindem.

Han er leder for operasjonssentralen ved Telemark politidistrikt.

– Det er både plagsomt og det opptar mye av arbeidskapasiteten til operasjonssentralen, sier Grindem.

Han ser hvor mye tid som går til å svare på falske alarmer.

– Det gjør jo at de ansatte blir forhindret i å gjøre andre viktige ting, siden 112 har førsteprioritet. Når noen ringer 50 ganger i løpet av en halvtime, får man ikke gjort stort annet, sier Grindem.

– Da kan nesten en tredjedel av arbeidskapasiteten gå bort til dette, sier han.

Telemark Politidistrikt, twitter

FRA POLITILOGGEN: Dette er tre av Twitter-meldingene politiet i Telemark har publisert i sommer i forbindelse med at mange har misbrukt nødnummeret.

Foto: Skjermdump

Prøver å informere

Samtidig synes Grindem det er vanskelig å komme med en moralpreken, fordi mange av innringerne er personer med rus- og psykiske problemer. Men for å få bukt med problemet, reiser politiet ofte ut og beslaglegger mobiltelefoner.

Noen ganger går de også hardere til verks.

– Hvis ikke det hjelper, blir det anmeldelse. Nylig fikk en mann fra Grenland 12 000 kroner i bot for å ha ringt nødsentralen 25 ganger i løpet av en dag, sier Grindem.

Det håper operasjonssentrallederen at det kan bli en slutt på.

– Jeg håper folk er obs på at man bruker 112 når man er i nød, hvis ikke så bruker man telefonnummeret 02800, avslutter Grindem.

Operasjonssentralen ved Telemark Politidistrikt

VIL ADVARE: Leder for operasjonssentralen ved Telemark politidistrikt, Tore Grindem, ser hvor mye tid de ansatte på operasjonssentralen bruker på å svare på nødtelefoner som ikke er nødssituasjoner. Til venstre sitter operasjonsleder Ole Jørgen Lund.

Foto: Marie Roksund / NRK