– TONO dreper arrangør-Norge

PORSGRUNN (NRK): Konsertarrangør Pål Berby frykter at mindre scener over hele landet må stenge dørene. Han mener TONO må finne smidigere løsninger for innkreving av avgifter.

Pål Berby

FORTVILER: Pål Berby, leder i Rockeklubben i Porsgrunn, sparer ikke på kruttet i sin omtale av organisasjonen TONO.

Foto: Nils Skumsvoll

Nylig kunne TONO melde om en kvartalsavregning på 170,3 millioner kroner. 108,3 millioner av totalsummen går til organisasjonens medlemmer.

Det fikk Berby, leder av den prisbelønte Rockeklubben i Porsgrunn (RIP), til å reagere.

Dyrere for de minste arrangørene

– Arrangører og klubber over hele landet stenger nå dørene, og flere er på vei til å gjøre det. Om TONO virkelig skal være artistenes venn, må de vise det på en helt annen måte. Om det ikke er noen spillesteder, vil det bli jævlig vanskelig å være artist, skriver han blant annet på sin Facebook-side.

Hvis det ikke blir gjort noe, er Rockeklubben i Porsgrunn død om kort tid

Pål Berby
Skjermdump av utspill fra Pål Berby

Leder av Rockeklubben i Porsgrunn, Pål Berby, mener TONO håver inn, uten at det nødvendigvis kommer artistene til gode, og at dette igjen rammer de mindre arrangørene rundt om i Norge.

Foto: Skjermdump Facebook

Berby mener de minste konsertarrangørene betaler en altfor høy andel av billettinntektene til TONO, sammenlignet med dem som er større og ofte har bedre økonomisk ryggrad.

– Jo flere billetter du selger, jo lavere prosentandel må du ut med til TONO. Hvis det ikke blir gjort noe, er Rockeklubben i Porsgrunn død om kort tid. Det er på høy tid at vi får en debatt om dette, fortsetter han.

I Bergen stengte nylig konsertscenen Garage, mens Mono i Oslo også har varslet at de legger inn årene.

I disse tilfellene handlet det blant annet om leieavtaler, men utviklingen er uansett trist, synes Berby.

Han understreker at dette ikke handler om at artister og låtskrivere ikke skal få vederlaget de har krav på for åndsverket sitt.

– Artistene får jo betalt direkte av oss. I tillegg skal TONO ha en avgift. Jeg forstår det selvsagt om det spilles coverlåter på en konsert, men hvorfor må det betales en avgift til TONO for en artist som allerede har fått betalt av arrangøren? undrer han.

Kjenner seg ikke igjen

Kommunikasjonssjef i TONO, Willy Martinsen, forstår ikke helt kritikken.

Willy Martinsen

Willy Martinsen i TONO forstår ikke helt kritikken fra Berby.

Foto: Caroline Roka

– TONO er eid og styrt av norske låtskrivere. Om man skriver en sang, så eier man den sangen. Om noen ønsker å bruke den skal man be om å få tillatelse, noe man får mot å betale et Tono-vederlag.

At de mindre scenene betaler mer enn de store arrangørene, synes han er en spesiell tolkning. Han opplyser at artistene betaler et minstevederlag, og maksimalt ti prosent av inntektene opp til et visst nivå. Deretter betaler man en mindre del av inntekter man har utover dette.

– Slik får vi inn rimelige vederlag fra de store konsertene på et nivå som låtskriverne stort sett er fornøyd med, samtidig som vi må sikre at de minste, sliterne som drømmer om å fylle Oslo Spektrum, kan spille på små scener og få et vederlag som gjør at det er verdt å holde på.