Mener håndballguttas markedsverdi er fordobla

(NRK): Sponsorekspert kaller EM-innsatsen for en revolusjon. Samtidig er håndballforbundet på jakt etter sponsor.

Norge

NYE YNDLINGER: Håndballguttas innsats i EM kan gi større inntekter til Norges Håndballforbund.

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

– Jeg er sjokkert og stum av beundring av idrettsprestasjonene, sier Jacob Lund.

I 20 år var han sponsorsjef i DNB. Nå eier han selskapet Sponsorconsult hvor han blant annet gir råd om markedsføring og reklame.

Fordobling

Sponsorsjef Jacob Lund

Jacob Lund har jobbet med sponsoravtaler gjennom flere tiår.

Foto: Johs Apold / NRK

Det norske herrelandslaget i håndball spiller mot Frankrike i kveld. Laget kan gå videre til EM-semifinalen.

Tidligere har det norske laget vunnet over store håndballnasjoner som Kroatia og Polen. Lund mener håndballgutta har gått fra intet til å hevde seg i europatoppen.

Det er laget som bærer dette. Det er ingen enkeltspillere som kan stikke av med blomstene.

Sponsorekspert Jacob Lund om håndballguttas EM-innsats

Han kjenner ikke sponsoravtalene som håndballforbundet har i dag, men sier at suksessen gir forbundet gode forhandlingskort når det skal forhandles om sponsoravtaler.

– Det er ikke unaturlig å tro at det er en fordobling av markedsverdien.

Medieinteressen øker og Lund tror bedrifter som forlenger sponsoravtalene vil få en fordobling av eksponeringen.

Joakim Hykkerud og Christian O'Sullivan i kampen Makedonia-Norge.

SPILLER SEG INN I FOLKS HJERTER: Joakim Hykkerud og Christian O'Sullivan i kampen Makedonia-Norge.

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

Ledig plass på drakta

Erik Langerud

Generalsekretær i Norges Håndballforbund, Erik Langerud.

Foto: Nesvold, Jon Olav / NTB scanpix

Generalsekretær i Norges Håndballforbund, Erik Langerud, er i Polen og nyter EM-suksessen.

– Vi koser oss med de gode resultatene gutta har fått og håper det fortsetter framover. Da vil markedsverdien øke i takt med de sportslige prestasjonene.

Langerud sier at forbundet har gode, langsiktige sponsoravtaler. Ingen av avtalene skal reforhandles med det første, men det er en ledig sponsorplass på drakta.

– Det er klart at utgangspunktet for å få solgt den plassen er bedre nå enn det var for tre måneder siden.

Onsdag formiddag satt Langerud i møte med mulige nye sponsorer.

Handler ikke bare om seier eller tap

Generalsekretæren sier at sponsorene er opptatt av mer enn sportslige resultater.

– Det er et veldig bra lederteam, trenerteam og ydmyke, høflige gutter som vi merker at det norske folk har blitt veldig glad i. Det er mange positive assosiasjoner, så det handler ikke bare om seier eller tap.

EM-kampene vises på TV3. Langerud mener seertallene er fantastiske. Over 700 000 seere fulgte kampen mellom Norge og Makedonia.

Likevel vil han ikke sette håndballguttas popularitet opp mot håndballjentene.

– Våre jenter står i en særstilling i norsk idrett og på norsk TV. Det vil de gjøre en stund til, men gutta tar opp kampen også der. Det er positivt.

Synlighet utad og intern begeistring

Elisabeth Gjølme

Kommunikasjonsdirektør i Posten Norge, Elisabeth Gjølme.

Foto: Roald, Berit / SCANPIX

Posten Norge er generalsponsor for Norges Håndballforbund. Avtalen ble inngått våren 2014 og gjelder til 2018 og har en totalverdi på 30 millioner kroner.

Kommunikasjonsdirektør i Posten, Elisabeth Gjølme, sier posten legger vekt på to ting ved sponsoravtalen: Synlighet utad og intern begeistring.

For eksempel får Posten-ansatte billetter til håndballandslagets kamper.

Posten har også sponset håndballjentene gjennom mange år.

– Det er ikke til å legge skjul på at det er damehåndballen som hittil har hatt den største interessen, men nå ser vi at herrehåndballen kommer for full fart, sier Gjølme.