Hopp til innhold

Mener foreldre gjør barn til pyser

Rektor er bekymret for sykefraværet på skolen. Mener foreldre har for lett for å holde barn hjemme hvis de er litt snufsete.

Rektor vil at foreldre skal sende elevene på skolen, selv om de er litt snufsete.

Rektor ved Bratsbergkleiva skole i Skien, Trude Sandvik er oppgitt over at enkelte barn har høyt sykefravær. Hun mener det dreier seg om holdninger blant foreldrene. – Barn som er litt pjuskete om morgen kvikner stort sett til utover dagen, sier hun til Varden.

Trude Sandvik

Rektor Trude Sandvik mener noen elever har for stort fravær. Hun tror de skyldes at

Foto: Lorentz Berg / NRK

Rektoren påpeker at åpenbart syke barn må holdes hjemme, men at foreldre bør være bevisst på hvorfor de holder barn hjemme.

– Noen ganger kan det kanskje være like så greit å sende barna på skolen og stole på at læreren kan vurdere forman utover dagen.

Les også:

Ikke dårlig samvittighet

Lederen av FAU ved Gjerpen ungdomsskole, Halvor Berg-Hansen er imidlertid skeptisk til rektorens utspill. Han mener foreldre ikke skal sende syke barn på skolen.

– Og det må ikke være sånn at foreldre får dårlig samvittighet for at de har

Halvor Berg-Hansen

Leder for FAU ved Gjerpen, mener det blir feil hvis foreldre skal ha dårlig samvittighet fordi de holder barna hjemme når de er syke.

Foto: Øystein Økter / NRK

valgt å holde barnet hjemme fordi de mener det er for sykt til å gå på skolen, sier Berg-Hansen.

Rektor Sandvik sier sykedager kan dra opp fraværstatistikken. I enkelte tilfeller har elever fått over 5 prosent fravær i løpet av året, på grunn av enkeltdager.

– Det hender jeg også har vondt i halsen, men jeg går på jobb og så går det bedre utover dagen.

Må ta det på alvor

Marianne Borgen er leder for helsestasjon og skolehelsetjenesten i Skien. Hun sier syke barn ikke bør gå på skolen, men er likevel åpen for at det kan være noen som har litt lett for å la barna være hjemme.

– Det er klart at når skolen melder at det er mer korttidsfravær nå enn før, så må vi ta det på alvor.

Hun sier at dersom skolen opplever det på denne måten, blir oppgaven for skolen å kunne snakke med familiene til eleven og spørre hva det dreier seg om og følge opp familiene spesielt.