– Det er selvsagt kjempegøy, sier toppkandidat for MdG i Sauherad, Helle Friis Knutzen.
Hun hadde håpet å komme inn i kommunestyret, men at partiet fikk to representanter, og i tillegg er blitt en del av flertallskoalisjonen i kommunen, hadde hun ikke regnet med.
– Jeg sa før valget at jeg skulle være ei vaktbikkje for klima, enten jeg kom i opposisjon eller i posisjon. Og det er selvsagt ekstra stas å få muligheten til å sitte i posisjon, og være med på å påvirke, fortsetter Knutzen.
Les også:
Vekket de andre partiene
MdG-kollega i Bø, Ingebjørg Nordbø er enig med Knutzen. Nordbø mener partiet hennes var med på å sette klima og miljø på dagsorden også før valget.
– Det er ingen tvil om at de andre partiene polerte miljøpolitikken sin, når de så hvor godt vi gjorde det på målingene i valgkampen, sier Nordbø.
Hun har en lang politisk karriere bak seg, og den siste perioden satt hun i kommunestyret for Venstre.
– Men det er i MdG jeg er mest komfortabel. Det er deilig å føle seg hjemme, sier hun, som stilte til valg for de Grønne i Bø tidlig på 90-tallet.
Kjemper for Oterholtfossen
Hun meldte seg ut av Venstre tidligere i år, da saken om å bygge kraftverk i Oterholtfossen i Bø kom opp. Venstre stemte for en utbygging, det gikk ikke Nordbø med på.
– Jeg hadde ikke samvittighet til å være med på et slikt vedtak. Å nærmest tørrlegge en slik foss er i mine øyne helt håpløst, sier hun.
Og selv om kommunestyret i februar vedtok en utbygging, gir ikke Nordbø opp kampen.
– Kampen er ikke over, og vi skal kjempe til siste slutt.
Fokus på sykkel og kollektivtrafikk
For Helle Friis Knutzen i Sauherad, er gang- og sykkelvei mellom Bø og Gvarv en av de viktigste sakene å jobbe for.
– Det er veldig mange som pendler mellom Gvarv og Bø, og det er ikke mange kilometer som gjenstår før det er gang- og sykkelvei langs hele strekningen. Det må vi få på plass.
Hun vil også kjempe for bedre kollektivtilbud i regionen, samt pålegge kommunalt ansatte å kjøre kollektivt.
– Sauherad kommune bruker årlig 1,2 millioner kroner i kjøregodtgjørelser. Disse pengene burde brukes på å kjøre kollektivt til møter eller andre ting.
Hun bruker Bratsbergbanen som eksempel.
– Skal folk i møter i Grenland, ta toget! Det er miljøvennlig, raskt og billig, sier Knutzen, som også støtter Ap sitt forslag om at toget skal stoppe på Hjuksebø, i tillegg til på Nordagutu.