Han er en hit på Youtube

– Det er helt supert å kunne sette læreren på pause eller spole han tilbake, sier flere av elevene hans. Læreren deres har egen mattematikk-kanal på Youtube.

Tom Jarle Christiansen lager mattevideoer på nett.

– Jeg bruker av min tid som lærer og da er fint å kunne hjelpe så mange som mulig til å lære mer, sier Tom Jarle Christiansen.

Foto: Stine Hansen Bakkebø / NRK

Realfagslærer Tom Jarle Christiansen ved Bamble videregående skole brenner for fagene sine og har funnet seg godt til rette på internett.

– Det begynte med at jeg tok meg selv i å forklare samme ting om og om igjen. Det var da jeg tenkte at det må være mulig å effektivisere dette på en eller annen måte, forteller Christiansen.

Med egen kanal med rundt 200 matte- og programmeringsvideoer har han over 150 000 besøkende.

Ros som varmer

«Tom Jarle- You're the Man! _:)»

Bruker av mattevideo

Blant elevene hans er det mange som bruker videoene når de skal øve til prøver.

– Dersom jeg for eksempel sliter med likninger kan jeg se en av videoene for å repetere. Dessuten kan jeg se den flere ganger i stedet for den ene gangen sammen med hele klassen, sier elev Linnea Dybvik.

Det er mange som setter stor pris på å ha mattelæren tilgjengelig også på video.

– Det er kjekt å kunne stoppe når jeg vil og ta ting i mitt eget tempo, sier elev Alida Lie.

For Christiansen er det godt å vite at han hjelper mange. På flere av videoene ligger det kommentarer fra brukere han aldri selv har truffet, men som helt tydelig har fått god hjelp

«Kjempebra.. Tar siste året på vgs som privatist.. Du redder meg :-D»

Bruker av mattevideo

– Det å få vite at jeg har hjulpet noen til bedre resultater er veldig gledelig. Kunnskap bør være tilgjengelig så bredt som mulig, og det gir meg en god følelse å bidra til nettopp det, sier læreren.

Omvendt undervisning

Brukerne av videoene er andre lærere, foreldre og folk som av ulike grunner trenger å friske opp mattekunnskapene.

– Jeg bruker av min tid som lærer og da er fint å kunne hjelpe så mange som mulig til å lære mer, sier han.

Linnea Dybvik (t.v) og Alida Lie setter pris på å ha mattelæreren tilgjengelig også på nettvideo.

Linnea Dybvik (t.v.) og Alida Lie setter pris på å ha mattelæreren tilgjengelig også på nettvideo.

Foto: Stine Hansen Bakkebø / NRK

Christiansen jobber også for nettskolen i Telemark som igjen er leverandør til det som kalles Norsk digital læringsarena. Han mener skolen og elevene har stort utbytte av å sørge for åpne læringsressurser på nettet.

Selv bruker Christiansen en pedagogisk metode som kalles omvendt undervisning.

– Jeg flytter en del av plenumsundervisninga hjem. Jeg ber elevene se gjennom en video og når de komme tilbake på skolen har jeg dermed frigjort tid til å hjelpe hver enkelt på det nivået de er på, forteller han.

Christiansen mener at teknologien i seg selv ikke er ikke noe løsning, men den må settes i et system så den gir best mulig læring.