– Denne tok det meg to sekunder å klippe over med en liten avbitertang, sier Erik Fink oppgitt, og viser frem en billig wirelås for å illustrere problemet ved et sykkelstativ utenfor en skole i Porsgrunn.
Sykkel til 30.000 – lås til 200 kroner
Sykkelreparatøren fra samme by, forteller at overraskende mange kunder går for en billig løsning når de skal sikre dyre sykler.
– Jeg kan selge sykler som koster flere titusener. Likevel velger kunden en av de billigste låsene. Rart, med tanke på hvor kort tid tyvene vil bruke på å få den med seg, sier han til NRK.
Han tror årsaken først og fremst handler om to ting. Pris og vekt.
– Mange synes det virker strevsomt å skulle farte rundt med en herdet kjettinglås, sammenlignet med en wire som ikke veier noe. Dette finnes det gode løsninger for, sier han, og viser frem et borrelåsfeste han selv bruker for å kunne sykle med låsen rundt magen når han skal ut på to hjul.
– Denne klarer du ikke klippe over!
Velkjent problem
Gjennom prosjektet «Alle barn sykler» har Michelle Fouler møtt tusenvis av barn på sykkel i Grenland de siste årene. Han er enig med Fink, og tror mange foreldre kan for lite om produktet de kjøper.
– De billigste variantene er ikke solide nok. Med tanke på hvor mye det utgjør av prisen på sykkelen er det lurt å bruke noen kroner, mener han.
– Gjør sykkelen mindre attraktiv
I 2017 ble det ifølge statistikk fra Finans Norge anmeldt 10 022 sykkeltyverier i Norge, mot 11 242 året før.
Informasjonssjef i forsikringsselskapet If, Sigmund Clementz, kjenner seg godt igjen i påstanden om at mange velger låser av dårlig kvalitet.
Spørsmålet dukker imidlertid sjelden opp i samtaler med kunder som har hatt sykkeltyver på ubedt besøk.
– De aller fleste er opptatt av å sikre syklene sine. Det må vi stole på, sier Clementz.
Han har flere gode råd i ermet for å forhindre tyveri.
– Sett sykkelen et sted som er godt synlig, og lås gjerne med to gode låser. Da blir objektet mindre fristende å bruke tid på for tyvene, sier informasjonssjefen, som også anbefaler at man gjør sykkelen mindre attraktiv.
– De ivrigste sykkeleierne velger å male sykkelen sin for å gjøre den mindre stilig og vanskeligere å selge videre, men en litt enklere variant kan være å ta med seg deler som et sete når du forlater sykkelen, sier han.