Hopp til innhold

Bruker pensjonister som buss-vikarer

SKIEN (NRK): Hvor lenge skal en bussjåfør få kjøre? Blant folk flest er det delte meninger om bussjåfører over 70 år er for gamle.

Bussjåfør som kjører buss

Mange av landets bussjåfører er over 70 år.

Foto: Kjell Jøran Hansen / NRK

Mange busselskaper her i landet benytter seg av eldre bussjåfører. I 2008 foreslo Transportbedriftenes Landsforening (TL) at aldersgrensen for bussførere skulle heves fra 70 til 75 år, blant annet for å løse en bemanningskrise i mange busselskaper.

– Nå synes jeg ikke alder alene skal være med å kvalifisere sjåfører eller ikke. I og med at loven tillater at de kan være opp til 75 år, så blir dette en helhetlig vurdering når vi setter opp sjåfører som kjører etter at de er fylt 70, sier plan- og markedssjef i Telemark Bilruter, Merethe Olsen.

Telemark bilruter bruker flere av sine pensjonister som vikarer ved behov. De eldste nærmer seg 75. For ikke lenge siden var det en ulykke med Grenlandsekspressen i Siljan, der sjåføren var 74 år.

Hvor gammel bør en bussjåfør være- diskutèr nederst i artikkelen.

Les også: Frykter ikke «eldrebølge» på vegen

Les også: Ordfører reagerer: Eldre sjåfører kan ikke eie drosje

– 75 år for en sjåfør er for gammelt

Folk NRK har snakket med ute på gaten er uenige i hva som er en for gammel bussjåfør. Her en noen av reaksjonene:

– De er meget ordentlige og pålitelige. De er kvitt den ungdommelige ubetenksomheten.

Anonym

– Dersom det finnes velfungerende bussjåfører langt opp i syttiårene, så er det bra.

Anonym

– Jeg synes ikke bussjåfører skal være så gamle som 75 år.

Anonym

– Så lenge de klarer å holde seg i form, så skal de få lov.

Anonym

– Jeg ville ikke like det. Har du den samme vurderingsevnen når du er over sytti enn da du var yngre?

Anonym

Må gjennom helsesjekk

Olsen er ikke enig i at en sjåfør over 70 år blir fortere sliten enn en som er yngre.

Merethe Olsen, plan og markedssjef

Merethe Olsen er plan og markedssjef i Telemark Bilruter.

Foto: Tom Andersen / NRK

– Det tror jeg er forskjellig fra person til person. De er gjennom en helsesjekk og vi gjør en vurdering. Vi ser an hver enkelt, og bruker ikke eldre sjåfører hvis vi finner at det ikke er forsvarlig, sier hun.

– Er aldersgrensa på 75 år for høy?

– Jeg synes det er greit at det åpnes for det. Både leger og selskapet må være ansvarlige til å ta den vurderingen sammen med oss og sjåførene selv.

Legene bestemmer

I dag er det legen som avgjør om en person er egnet til å kjøre buss eller ikke.

– Dette er i tråd med utviklingen av den generelle helsetilstanden i samfunnet. Vi har fokus på yrkestransport daglig. Er det tendenser som forteller oss at eldre sjåfører er mer utsatt enn yngre, så vil vi vurdere det, sier Arvid Midting i Vegdirektoratet.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark