Mange busselskaper her i landet benytter seg av eldre bussjåfører. I 2008 foreslo Transportbedriftenes Landsforening (TL) at aldersgrensen for bussførere skulle heves fra 70 til 75 år, blant annet for å løse en bemanningskrise i mange busselskaper.
– Nå synes jeg ikke alder alene skal være med å kvalifisere sjåfører eller ikke. I og med at loven tillater at de kan være opp til 75 år, så blir dette en helhetlig vurdering når vi setter opp sjåfører som kjører etter at de er fylt 70, sier plan- og markedssjef i Telemark Bilruter, Merethe Olsen.
Telemark bilruter bruker flere av sine pensjonister som vikarer ved behov. De eldste nærmer seg 75. For ikke lenge siden var det en ulykke med Grenlandsekspressen i Siljan, der sjåføren var 74 år.
Hvor gammel bør en bussjåfør være- diskutèr nederst i artikkelen.
Les også:
Les også:
– 75 år for en sjåfør er for gammelt
Folk NRK har snakket med ute på gaten er uenige i hva som er en for gammel bussjåfør. Her en noen av reaksjonene:
Må gjennom helsesjekk
Olsen er ikke enig i at en sjåfør over 70 år blir fortere sliten enn en som er yngre.
– Det tror jeg er forskjellig fra person til person. De er gjennom en helsesjekk og vi gjør en vurdering. Vi ser an hver enkelt, og bruker ikke eldre sjåfører hvis vi finner at det ikke er forsvarlig, sier hun.
– Er aldersgrensa på 75 år for høy?
– Jeg synes det er greit at det åpnes for det. Både leger og selskapet må være ansvarlige til å ta den vurderingen sammen med oss og sjåførene selv.
Legene bestemmer
I dag er det legen som avgjør om en person er egnet til å kjøre buss eller ikke.
– Dette er i tråd med utviklingen av den generelle helsetilstanden i samfunnet. Vi har fokus på yrkestransport daglig. Er det tendenser som forteller oss at eldre sjåfører er mer utsatt enn yngre, så vil vi vurdere det, sier Arvid Midting i Vegdirektoratet.