SE OGSÅ: |
Det er fylkesrådmennene i Buskerud, Telemark og Vestfold som går inn for at Nettbuss og Telemark Bilruter skal få kjøre buss i Grenland i fem år til.
De mener at selskapet har et vesentlig bedre rutetilbud enn konkurrenten Ing. M. O. Schøyens Bilcentraler AS.
Foreløbig vinner!
Nettbuss og Telemark Bilruter tilbyr flere bussavganger, mens Schøyens anbud var det billigste.
Talskvinne for vinnerselskapene, Merete Andersen jubler.
- Vi er selvfølgelig veldig, veldig, veldig glad. Avgjørelsen har vi ventet på lenge, sier Andersen.
Telemark Kollektivtrafikk tilbyr 11 % større ruteproduksjon enn Schøyen for 38,5 millioner kroner.
Bl.a. tilbys bussavgang hvert kvarter mellom Skien og Stathelle.
Selskapets rutetilbud samsvarer langt på veg med kollektivplanen for Telemark, som legger opp til hyppige bussavganger i tett bebygde områder på bekostning av spredt bebygde områder.
Schøyens anbud er imidlertid det billigste, og er beregnet til 35,7 millioner kroner i året.
Men dette gjelder for et redusert rutetilbud i forhold til i dag, særlig på rutene til Skotfoss, Åfoss, Brevik og Langesund.
Verre for eldre
Begge selskapene har kuttet ut labbebussene i sine tilbud.
Fylkesrådmennene vil dempe skadevirkningene ved å få flere bestillingsturer med maksitaxi, primært for lettere funksjonshemmede, mellom boligområdene og bysentrene.
Disse turene går på faste klokkeslett på formiddagen, men de må bestilles over telefon dagen før.