Hopp til innhold

Leverer miljøvennlig skipsteknologi

Grenland Energy har nådd nye høyder innenfor batteriindustri. Bak døren ligger svaret på mer miljøvennlig skipsteknologi.

Grenland Energy

Bak denne døren er det første godkjente batterisystemet for et mer miljøvennlig skip. Fv: Peder Thysted, Lars Ole Valøen, Lars Brisendal, Per Øyvind Dammen og Roman Stoiber.

Foto: Rebekka Røed / NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Den miljøbevisste bedriften er blitt et ledene referanseselskap innenfor batterisystemer i Norge. Batteriet er utviklet og produsert i Norge, nærmere bestemt på Herøya Industripark i Porsgrunn.

Batterisystemet er designet for mer miljøvennlig drift om bord på skip, og Grenland Energy er den første bedriften på markedet med global sertifisering for et slikt batterisystem.

Flere rekorder

Gründerne har utviklet og produsert en pilotinstallasjon for et bulkskip eid av rederiet Grieg Star i Bergen. Skipet vil bli verdens første, med batterihybrid-drevne kraner. Det vil føre til betydelig redusert utslipp.

– Med denne leveransen setter vi flere verdensrekorder Vi leverer det første høyeffekt-batteriet på et slikt skip, og vi er den første produsenten som har fått et slikt batterisystem godkjent etter de nyeste kravene, sier Peder Thysted.

batteri

Lars Ole Valøen viser fram en del av batterisystemet.

Foto: Rebekka Røed / NRK

Fokus på sikkerhet

Bedriften har vært opptatt av sikkerhet helt fra starten av, og tok utfordringen på strak arm da Sjøfartsdirektoratet og Det Norske Veritas Germainscher Lloyd strammet inn reglene. Sikkerheten var en grunnmur mener Roman Stoiber.

– Vi tenkte sikkerhet fra starten av, så vi slapp å gå tilbake til start da de nye reglene kom, sier Stoiber.

– I forhold til elbiler er dette mer komplisert når det kommer til situasjoner som brann. Med en elbil kan man kjøre til siden, det er ikke like enkelt med en stor båt ute på havet. Dette har vært en stor teknisk utfordring, som vi har jobbet lenge med, sier han.

Satser på ferge og offshore

Daglig leder i selskapet Grenland Energy, Roman Stoiber.

Daglig leder ved Grenland Energy, Roman Stoiber, er fornøyd med hjelp til investeringen.

Foto: Anne Cathrine Syversen / NRK

Grenland Energy har fått tre millioner kroner i støtte fra Innovasjon Norge, men den totale prisen på prosjektet er hemmelig. Roman Stoiber kan likevel røpe at prosjektet ikke har kostet så mye som først antatt.

– Det skyldes et team med lang erfaring med batteriutvikling. De har derfor kunnet jobbe effektivt, sier han.

Med sertifiseringen av det nye produktet håper Grenland Energy nå på et større marked.

– De store pengene ligger i ferge og offshore, så etter hvert vil vi tilpasse vår teknologi til dette, sier Stoiber.