NRK Meny
Normal

Lekkasje på koloss-transport

DALEN (NRK): Trafotransporten som veier 330 tonn og er 70 meter lang, fikk en oljelekkasje bare noen hundre meter fra destinasjonen, Lio kraftstasjon.

Oljelekkasje på trafotransport

I innspurten på den lange ferden mot Lio kraftstasjon, fikk trafotransporten en oljelekkasje.

Foto: Anne Lognvik / NRK

Men tross lekkasjen, som heller ikke var dramatisk, kom den kolossale transporten trygt frem rundt klokken 13 i dag.

I dag skulle trafoen til Lio kraftstasjon på Dalen i Telemark, der den skal sikre strømforsyningen til deler av Østlandet.

Transport av en 180 tonn tung transformator på vidda

Over fjellet gikk den store trafotransporten i 20 kilometer i timen går. I dag er det den vanskeligste etappen med svingete og vanskelige veier.

Stenger europaveien

Farten over fjellet, fra Fjæra i Åkrafjorden til Smørklepp i Vinje, har vært 20 kilometer i timen. I dag var det siste etappe, som også var den vanskeligste. Veien er smal, svingete og vrien.

Laster Twitter-innhold

Utfordringene er så store at politiet var med på turen, og varslet på forhånd at europaveien, E134, mellom Smørklepp og Lio i perioder måtte stenges på grunn av størrelsen på transporten.

Hele farkosten med trekkbiler er nesten 86 meter lang og veier totalt 430 tonn.

Rune Flakk

Rune Flakk styrer transporten over fjellet.

Foto: Anne Lognvik / NRK

Følgebiler

Det er første gang en så enorm koloss fraktes over fjellet på denne måten.

Sjåfør Rune Flakk og resten av mannskapet fortalte NRK i går at de var spente på hvordan etappen mellom Åmot og til Lio kraftverk ville gå, fordi veien er smal og ikke minst svingete.

– Det er en utfordring. Det er første gang vi har hatt så tung vei og så lang kjørerute. Jeg får faktisk tid til å se litt på den vakre utsikten også. Opp Austmannalia hadde vi en toppfart på sju kilometer i timen, så det går ikke så fort, sa Flakk mens han lo i går.

To følgebiler fra politiet og en fra Statens vegvesen følger den store transporten over fjellet, kilometer for kilometer.

Lekkasje

På den siste delen av etappen ble trafotransporten tvunget til å stanse på grunn av en lekk oljeledning.

– Dette er ikke dramatisk, men den må skiftes. Det er sånt som skjer, sier Flakk.

Han er veldig fornøyd med turen.

– Det har ikke vært noen overraskelser, og det har vært flott høstvær over Haukeli og ned til Dalen. Nå er det bare noen hundre meter igjen.

Turen skulle egentlig gått forrige uke, men ble utsatt på grunn av dårlig vær.

– Heldigvis for oss. Forrige uke var det snø, og vi må ha svart vei for å kjøre. Så da hadde det ikke blitt noe. Det er ikke noe særlig å skli på isen med denne transporten, sier Flakk.

Så ble ledningen skiftet, og like etter var målet nådd.

Trafotransporten veier 330 tonn, er 70 meter lang og snirkler seg frem mot målet over fjellet. I dag er det den vanskeligste etappen.

Den store transporten snegler seg frem i landskapet.