Ifølge hjertestarter-leverandøren Blostrupmoen får 15 personer i Norge hjertestans hver dag. Kun én av dem overlever.
Med denne alvorlige statistikken i bakhodet fikk ti lastebilsjåfører i Grenland i dag hver sin hjertestarter i bilen. Alt betalt av arbeidsgiveren.
– Vi betaler 75.000 kroner i året for dette, men mener at pengene er verdt det. Våre sjåfører ferdes overalt hvor det er mennesker, noe som betyr at vi kan redde flere liv, sier leder av Transportsentralen Skien/Porsgrunn Jørgen Bøle.
- Les også:
- Les også:
Er der det skjer
Lastebilsjåfør John Reidar Solstad sier det er på tide at hans yrkesgruppe blir kvitt sitt dårlige rykte.
Han setter stor pris på å kunne hjelpe om noen får hjertestans der han er.
– Vi ønsker ikke å ta over arbeidet til ambulansetjenesten, men vi er ofte der det skjer. Vi kommer først til ulykker og kjører mye rundt på industriområder og andre arbeidsplasser, forklarer Solstad.
Lastebilsjåfør Ivar Søtvedt har selv hatt hjertetrøbbel i lang tid, og ser derfor spesielt verdien av hjertestarterne.
– Vi er ti biler som skal ut på veiene i Grenland med hjertestartere, noe som betyr at det er ti ganger større sjanse for å overleve, sier Søtvedt.
- Les også:
Må kurses
Tidligere toppfotballtrener Tom Nordlie er salgsdirektør i firmaet Blostrupmoen, som selger hjertestarterne.
Han sier at det viktigste ved deres jobb er å kurse de som skal bruke apparatet.
– Vi kunne tenkt kommersielt, og solgt hjertestarterne til «Gud og hvermann», men det viktigste er at de er mentalt innstilt på å bruke dem. Mange kjører bare fordi et ulykkessted, sier Nordli.
Han tror likevel at hjertestartere blir like vanlig som brannslukkingsapparater i norske hjem om få år.
– Håper flere vil følge oss
Bakgrunnen for hjertestarter-satsingen var et utvidet HMS-arbeid, forteller leder på transportsentralen Jørgen Bøle.
– Vi ønsket å ta et større samfunnsansvar, og tenkte at hjertestartere er en svært sentral del av førstehjelpsutstyret.
Ifølge Bøle er hans selskap det første transportselskapet i landet som setter i gang et slikt prosjekt i denne målestokken.
– Det er sikkert lastebiler som har dette i bilene, men vi har organisert det på en ny måte. Vi håper flere vil følge oss, sier Bøle.