I fjor åpnet den gamle kabelbanen inne i Gaustatoppen for kommersiell prøvedrift. I år er det beregnet mer enn 2000 passasjerer. Den private Stiftelsen Skagerrak kommer med flere kritiske spørsmål til sikkerheten ved anlegget. Inntil videre vil de fraråde folk å reise med Gaustabanen .
Er det trygt å ferdes i heisen i Gaustatoppen?
Stiftelsen mener det er flere uklare forhold knyttet til passasjertrafikken med kabelbanen. Lederen for Stiftelsen, Jan Harsem, fraråder folk å reise med Gaustabanen når prøvedriften starter opp igjen ved påsketider. Han mener at ansvarsforholdene er uklare, og ingen har kunnet svare på hvordan turister kan evakueres inne i den bratte heissjakta dersom det oppstår en brann.
Frykter konsekvensene
Den private Stiftelsen Skagerak jobber for bedre sikkerhet innenfor transportsektoren. De frykter hva som kan skje ved en evakuering av passasjerer inne i den 40 grader bratte tunnelen som bringer folk 1050 meter opp mot Gaustatoppen.
Feiermester Ivar Bakstad i Tinn forstår skepsisen, men sier at da spørsmålet om komersiell drift ble reist i fjor, krevde Brannvesenet dokumentasjon på sikkerhetstiltak.
Det er Forsvarsbygg og Gaustabanen AS som er ansvarlig for sikkerheten.
Kjell Gunnar Dahle.
Sterkt overdramatisert
Driverne av Gaustabanen sier de har alle godkjennelser i orden. Både Veritas og Brannvesenet har sjekket anlegget.
Kjell Gunnar Dahle, som er daglig leder i selskapet, sier at Stiftelsen Skagerraks bekymring er sterkt overdramatiser. Det er direkte galt å sammenlikne med hendelsen i Caprun i Østerrike der 155 turister mistet livet i en tunnelbrann. I tunnelen i Gausta er det svært lite brennbart materiale, og den er dessuten utformet slik at folk vil ha tid til å evakuere, sier han.