Kritisk for Bratsbergbanen

Togsett i dårlig teknisk stand gjør at situasjonen er kritisk for Bratsbergbanen. Første halvår var det sju prosent driftsstans på banen, det vil 140 hendelser. NSB kaller situasjonen stabil ustabil.

Bratsbergbanen

Grunnen til at Bratsbergbanen er så viktig, er at det er den desidert raskeste veien mellom Skien/Porsgrunn og Notodden, sier statssekretær Bård Hoksrud (Frp).

Foto: Christina Førli Aas / NRK

Ordfører i Notodden, Jørn Christensen, vil ha på plass elektriske togsett så raskt som mulig.

– De nåværende togsettene hangler videre så lenge de går, sier Christensen som er bekymra for at tekniske problemer skal føre til at Notodden plutselig står uten togforbindelse.

– Hele Notodden-samfunnet er opptatt av det skal gå tog kontinuerlig. Slik som det er i dag er det slitsomt på alle mulige måter, så en beslutning må tas.

Premisser

Også NSB ønsker en avklaring, men markedsansvarlig for Bratsbergbanen, Pål Hansen, sier det er noen klare premisser for å sette inn elektriske togsett.

Jørn Christensen.

Ordfører Jørn Christensen i Notodden er bekymra for framtiden til Bratsbergbanen.

Foto: Ragnar Lurås / NRK

– Vi kan ikke ha elektriske tog som backup for dieseltogsettene. Det er en lisens for lokførerne våre for å kjøre de elektriske togsettene, og det betyr at de må kjøre dem i en viss frekvens for å ha sertifiseringen i orden. Dessuten må Notodden stasjon være betjent for at vi skal kunne kjøre dit.

Notodden stasjon er ikke betjent til vanlig, og dette er noe Jernbaneverket må ta stilling til.

Vil forskuttere

Notodden-ordføreren er positiv til å gå sammen med fylkeskommunen og forskuttere penger til å elektrifisere den siste delen av Bratsbergbanen, det vil si 800 meter fra Notodden stasjon til byens nye kollektivterminal.

Prisen vil være 11 millioner kroner, men Christensen tror politikerne er villig til å legge ut penger for at noe skal skje.

Fylkesordfører Terje Riis-Johansen etterlyser hjelp fra regjeringa.

– En tydelig bestilling fra myndighetene som sier at Bratsbergbanen er en bane for framtida. Så trenger ikke NSB bruke så mye energi på å diskutere om man skal kjøre den strekningen eller ikke. Det bør være avgjort en gang for alle at den banen skal utvikles, ikke avvikles, sier Riis-Johansen.

Det raskeste alternativet

– Dessverre er det slik at den forrige regjeringen tydeligvis ga beskjed til Jernbaneverket om at de ikke trenger å prioritere Bratsbergbanen. Jernbaneverket er ikke særlig positiv til å gjøre noe med linja, sier statssekretær Bård Hoksrud (Frp).

– Jeg synes det er veldig bra hvis Riis-Johansen og Christensen kommer til samferdselsministeren og prøver å komme i dialog og se hva vi kan gjøre, men Jernbaneverket ønsker å bruke pengene på andre strekninger.

– Grunnen til at Bratsbergbanen er så viktig, er at det er den desidert raskeste veien mellom Skien/Porsgrunn og Notodden, og at Valebøveien - som er det eneste alternativet - ikke er mulig å bruke med for eksempel buss. Og å kjøre rundt Nome og Gvarv tar mye lengre tid.

– Jeg håper vi skal klare å få til noe, men jeg tror det er viktig at både kommunen og fylkeskommunen er med på å dra dette, sier Hoksrud.