Hopp til innhold

Krever millionavgift av «Full City»-rederi

Rederiet til lasteskipet «Full City» kan vente seg en regning på tollavgifter på oljen på vel 1,6 millioner kroner.

Full City
Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX

Skipet grunnstøtte utenfor Langesund natt til 31. juli i sommer.

Olja som lakk ut ble tatt i land i Norge og dermed blir den avgiftsbelagt, skriver Dagbladet .

738 tonn olje ble pumpet opp av renovasjonsselskapet Veolia.Oljen som forsvant i havet blir det ikke avgift på.

Med en avgiftssats på 1,514 kroner per liter (som inkluderer mineraloljeavgift, svovelavgift, CO2 avgift), samt mva, ender beløpet på 1 675 990 kroner.

- Ikke no valg

Toll- og avgiftskontorets avdeling i Skien forteller at de ikke har noe valg når de krever millionavgift for oljen.

- Staten krever toll og avgifter for oljen som er pumpet i land fra havaristen. Det som har havnet i sjøen og drevet på land gjør vi nok ikke noe med. Hvor stort beløpet til slutt blir er ikke helt avklart, men vi snakker om mange penger, forteller fungerende kontorsjef Frank Robert Hübenbecker til avisen.

Beløpet har blitt regnet ut i fra hvor mange liter ren olje som har blitt levert til mottaket.

Forundret

Tollvesenets innblanding i arbeidet og krav om avgiften etter «Full City»-havariet møtes med forundring av både Interkommunalt utvalg for akuttforurensning og Kystverket.

-Jeg har vært med på en rekke slike havarier, men dette er altså første gangen jeg er gjort kjent med slike krav, sier beredskapsdirektør i Kystverket, Johan Marius Ly.

Mandag 17. august ble skipet slept til NATO-kaia mellom Stathelle og Langesund. Det skal nå slepes til Gøteborg.

Oljesøl ved Langesund

Store mengder olje slapp ut fra skipet etter grunnstøtingen.

Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX

Les: Fant olje i blåskjell

Les også: Oddekalv anmelder Solheim