Hopp til innhold

Krever gule mc-førere

Motorsyklene synes for dårlig på vegene, mener forsikringsselskapet If. Nå krever de påbud om gule klær på mc-folket.

Motorsyklister med og uten gul vest
Foto: Berit Heggholmen / NRK

Hver fjerde alvorlige personskade i trafikken, skyldes en motorsykkelulykke, ifølge Ifs oversikt.

Mange mc-førere har allerede skjønt poenget og kjører med gule refleksvester.

Men gult er ikke nødvendigvis kult i tradisjonell mc-påkledning.

Ikke tale om gul vest

- Nei, overhode ikke, sier Bertil Melby som har kjørt tung sykkel i mange år. Han har lite til overs for kravet om å kle hele mc-folket i gult.

- På en overskya dag holder det med nærlysa, men på en høylys dag vil jeg kjøre med langlys, for veldig mange bilister følger ikke med og ser oss ikke.

Men noe påbud om gule vester vil han ikke ha.

- Et sted går grensa for hva som skal dyttes på oss. Vi har på oss ryggskinner, hjelmer, kjører med lys. Min grense går her, sier Melby.

Kledd i sort da det smalt

Håvard Barstad
Foto: Berit Heggholmen / NRK

Motorsyklist Håvard Barstad glemmer aldri 20. august i fjor. Da smalt det.

- Lastebilen traff meg i venstre side i t-krysset. Sjåføren så meg ikke, forteller Barstad.

Han hadde på seg mørke klær, sort og mørke blå. Barstad mener sjåføren med stor sannsynlighet hadde sett ham med en gul vest eller andre synlige klær.

Barstad fikk knust de ene beinet i ulykken. De vanligste skadene mc-førere får, er skader i underlivet og i bein.

Rått parti

Ulf Larsen
Foto: Berit Heggholmen / NRK

- Å kjøre motorsykkel i mørk bekledning er som å gå i mørket uten refleks, sier Ulf Larsen som er skadesjef hos forsikringselskapet IF.

- Forskning viser at gult er den fargen som er mest synlig for menneskeøyet, og vi vil ha gult på alle på motorsykkel, sier Ulf Larsen.

Hver fjerde alvorlige personskade er en mc-ulykke, viser statistikken over innrapporterte tilfeller hos If. Det kjører rundt 2,5 millioner biler på veiene, mens det bare er 250 000 tohjulinger, motorsykler eller mopeder.

Det er ikke bare ungdommen som blir rammet. Gjennomsnittsalderen på de alvorligste personskadene er 38 år. Det er like mange skadd mellom 50 og 61 år som mellom 18 til 30 år.

- Det er bilførernes uaktsomhet som er skyld i de fleste mc-ulykkene, sier Larsen.

Refleksvest.
Foto: Berit Heggholmen / NRK