– Livsfarlig misforståelse å droppe sikkerhetsbelte i bussen

Halvparten av unge passasjerer mener det er sosialt akseptert å droppe beltet i buss. – Risikerer å bli kastet gjennom bussen, advarer Statens havarikommisjon.

Passasjer på buss

SIKRET: Passasjerene satt godt festet da en av bussene fra Telemarkekspressen ble stanset ved kontrollstasjonen på E18 mellom Larvik og Porsgrunn. Det er derimot mange som fortsatt blåser i forbudet.

Foto: Petter Melsom

En spørreundersøkelse gjennomført for Statens vegvesen viser at andelen unge som mener det er sosialt akseptert å droppe beltet i buss nå ligger på 47 prosent.

Denne uka gjennomføres det beltekontroller i busser over hele landet. Blir du tatt koster det deg 1500 kroner i gebyr.

Ifølge ekspertene er risikoen ved å droppe belte på bussen større enn mange er klar over.

Beltekontroll buss

Seniorinspektørene Trude Fjelberg, Steinar Solgaard og Jan Olav Hermansen kontrollerer Telemarkekspressen på Lanner.

Foto: Petter Melsom

Stor risiko

Statens havarikommisjon for transport (SHT) har analysert samtlige bussulykker med kritisk skadde og døde siden 2005.

– Det viser en helt klar sammenheng mellom manglende beltebruk i buss og skadegrad ved ulykker, fastslår Trond Boye Hansen, assisterende havariinspektør i SHT.

Han opplever at mange misforstår viktigheten av å sikre seg på bussen, og tror de vil klare å holde seg fast fordi bussen er stor og tung.

Trond Boye Hansen

Trond Boye Hansen, assisterende havariinspektør i Statens havarikommisjon for transport.

Foto: Arne Stubhaug

– Det som skjer ved en kollisjon er at du kastes gjennom bussen i enorm fart, sier eksperten.

Ved dødsulykker har man ofte funnet de som har omkommet eller er livstruende skadet liggende utenfor bussen.

– Det sier mye om viktigheten av å bruke belte i både buss og bil, sier Boye Hansen.

– Burde være en selvfølge

Denne uka står kontrollører blant annet oppstilt ved kontrollstasjonen langs E18 i Porsgrunn.

Passasjerene NRK snakket med viste stor forståelse for kontrollen.

– Det burde jo være en selvfølge, men fokuset på beltebruk har nok gjort meg og mange andre passasjerer bevisst på hvor viktig det er, mener Ingrid Iversen Hølaas.

Hun satt godt fastspent da Telemarkekspressen ble stanset for kontroll.

Seniorinspektør i Statens vegvesen Jan Olav Hermansen var fornøyd med resultatet etter første dag med kontroller.

– Vi er ikke opptatt av å ilegge så mange gebyrer som mulig, men at folk er bevisst på riktig beltebruk.

Sjekker bussen selv

Arild Schultze, bussjåfør i Nettbuss, hilser kontrollene velkommen.

Arild Schultze

Arild Schultze, bussjåfør i Nettbuss.

Foto: Anne Lognvik

– Det er mange som slurver. Jeg passer på at skoleungene har på belte. Enkelte ganger går jeg gjennom bussen og minner dem på det, sier han til NRK.

Trond Boye Hansen minner også om at mange fester beltet galt, rett og slett fordi de ikke vet bedre.

Har du beltet under armen når du kjører, får du for eksempel samme gebyr som om du hadde kjørt uten. Forskjellen ved en kollisjon er enorm.

Risikoen for skader er også stor om du fester tverrbeltedelen utenpå jakka. En feil mange gjør, ifølge SHT.

– Kolliderer man i høy hastighet, vil beltet gå flere centimeter inn i magen. Det kan påføre skader på lever og milt. Ubevisst slurv, mener han.