Strid om framtiden til verdensarven

Konflikten om aktiviteten på Tinnosbanen på Notodden har for alvor blåst opp etter at byen fikk verdensarvstatus.

Tinnosbanen

Notodden kommune og Telemark fylkeskommune ønsker aktivitet på skinnene igjen, men det krever store ressurser.

Foto: Helge Carlsen / NRK

Den tekniske tilstanden til Tinnosbanen på Notodden, har lenge vært omdiskutert, og etter at industriarven kom på verdensarvlisten har interessen for å forbedre turismen økt.

– Dette er enestående i sitt slag i verden, sier Bjørn Frode Moen i Notodden kommune. Han tror museumstog på Tinnosbanen vil få flere turister til byen.

I 1991 gikk det siste toget på strekningen fra Notodden til Tinnoset. Tinnosbanen er en fredet jernbane og nå en del av UNESCOs verdensarvliste. Men Notodden kommune og Telemark fylkeskommune ønsker aktivitet på skinnene igjen, i form av museumstog.

Bjørn Frode Moen

Bjørn Frode Moen ser helst at vedlikeholdet av Tinnosbanen begynner så fort som mulig.

Foto: Lise Marit Syftestad

Vil få flere på banen

Bjørn Frode Moen i Notodden kommune er stolt av at Tinnosbanen er en del av verdensarven og viser fram det som er Norges første elektrifiserte jernbane.

Men det er ikke bare bare å få aktivitet på Tinnosbanen igjen. Eystein Andersen, antikvar i Telemark fylkeskommune meiner at det krever engasjement fra flere parter.

– Banen har vært uten togkjøring i mange år, og ikke blitt vedlikeholdt, så det er snakk om mye penger som må til for å få det her på plass, sier Andersen.

Har sendt klage

I en klage fra Jernbaneverket på et vedtak fra fylkeskommunen, kommer det fram at vedtaket ikke holder mål, og at Fylkeskommunens krav er for omfattende å innfri. Både vedlikehold og istandsetting er også en ekstrem kostnad.

Jernbaneverkets pressesjef ønsket ikke å kommentere saken.

– Alt jeg kan si er at saken sannsynligvis blir behandlet i august, sier pressesjef Inge Hjertaas.

Men Bjørn Frode Moen på Notodden er klar i sin tale om hans ønske i framtida for Tinnosbanen:

– Vi ønsker å koble oss på verden igjen, sier han.

– Den banen er en Rolls-Royce-bane sammenlignet med andre baner i Norge, sier Moen.